Sluta res !

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

EchoMan

Sluta res !

Postby EchoMan » Mon Dec 12, 2005 10:29 am

Jag har nu spawnat en karaktär i den turkiska delen av spelet bara för att någon från den svenska delen absolut var tvungen att åka runt och utforska lite och råkade hitta deras ö. Tack så himla mycket! :twisted:

(OBS! Ironi och sarkasm, jag har faktiskt ganska skoj att försöka förstå vad som händer, men det äter upp mina stackars minuter)
Bear

Re: Sluta res !

Postby Bear » Mon Dec 12, 2005 12:51 pm

EchoMan wrote:Jag har nu spawnat en karaktär i den turkiska delen av spelet bara för att någon från den svenska delen absolut var tvungen att åka runt och utforska lite och råkade hitta deras ö. Tack så himla mycket!

Det där förstår jag inte riktigt, kan du förklara vad du menar
EchoMan

Postby EchoMan » Mon Dec 12, 2005 2:27 pm

Spawningsystemet har ju ändrats, så att man hamnar alltid någonstans nära en person från samma språkgrupp. Så anledningen till att jag är enda svensk i den turkiska delen av spelet är att någon alldeles då befann sig på upptäcktsresa i den turkiska delen.

Om jag fattat allt rätt så är de olika språk-regionerna bara grupper av öar på en enda gemensam jättekarta.
KiNG KiLL

Postby KiNG KiLL » Mon Dec 12, 2005 2:29 pm

Ah, äre sant!? Sweeeet! :)
Måste se till att få nån newspawn att hamna på nåt sjukt ställe... Man skulle nog iofs dö rätt fort. Karaktärer som icke göra sig begripliga tenderar att bli ihjälslagna eller kastade i finkan...
EchoMan

Postby EchoMan » Mon Dec 12, 2005 2:36 pm

Dom karaktärerna jag spawnade hos är jätesnälla och försöker lära min karaktär språket. Den svensk som nyligen besökte dom hade börjat jobba med en liten lexikon med dom, så det finns några ord att bygga vidare på.

Jag har bestämt mig för att inte använda någon online doctionary eller något sånt första året för att simulera att jag långsamt snappar upp språket, men sen blir det väl någon översättartjänst tror jag.

Inte ofta man har en så här bra chans att lära sig lite turkiska. :)
chrlid76

Postby chrlid76 » Mon Dec 12, 2005 8:46 pm

Det är väl trevligt att den svenska världen expanderar? :-)
KiNG KiLL

Postby KiNG KiLL » Mon Dec 12, 2005 11:20 pm

Helt klart...! The more the merrier... stämmer jävligt bra in på Cantr faktiskt... :D
SCUBA

Upptäck gärna fler språkdelar.

Postby SCUBA » Sun Jan 08, 2006 9:52 pm

Jag har spawnat en karaktär i den holländska delen. Den verkar ligga på en gemensam ö med den Franska vilket har givit intressanta effekter. På kartor ser man hur de utmärkt vissa byar som fransk eller hplländsktalande eller båda. Jag tycker gott svenskarna ska ut och resa och upptäcka fler öar och språk. Man kan ibland se att det finns synliga båtar även om de inte syns på omgivningskartan. Dessa har ibland namn som avslöjar att de hör hemma i en viss språkgrupp. Detta kan ju användas som ledtrådar åt vilket håll man ska åka.

/SCUBA
Bear

Re: Upptäck gärna fler språkdelar.

Postby Bear » Sun Jan 08, 2006 11:00 pm

SCUBA wrote: Dessa har ibland namn som avslöjar att de hör hemma i en viss språkgrupp. Detta kan ju användas som ledtrådar åt vilket håll man ska åka.

/SCUBA

Det där förstod jag inte, kan du förklara hur du menar?
Frejan

Postby Frejan » Sun Jan 08, 2006 11:02 pm

*ler* Eller hur brukar vi skriva?
EchoMan

Postby EchoMan » Mon Jan 09, 2006 4:21 am

@SCUBA:

Problemet här är ju att jag spawnat en svensk karaktär och den hamnar i ett land där jag inte har en chans i h...e att kunna förstå vad dom pratar om.

Om du spawnar en holländsk char är det ju skillnad, under förutsättning att du kan holländska förståss. Kan du inte det så är det ett regelbrott tror jag? :P
SCUBA

Re: Upptäck gärna fler språkdelar.

Postby SCUBA » Mon Jan 09, 2006 6:54 am

Bear wrote:
SCUBA wrote: Dessa har ibland namn som avslöjar att de hör hemma i en viss språkgrupp. Detta kan ju användas som ledtrådar åt vilket håll man ska åka.

/SCUBA

Det där förstod jag inte, kan du förklara hur du menar?

När man klickar på omgivning när man är på en plats vid havet så ser man först en beskrivning under den synliga fartyg och under den utgångar. De synliga fartygen är ofta inte så synliga. Inte på minikartan iaf. De kan alltså vara ganska långt bort. Trots det får man veta vad de heter. Man får också veta vilken riktning de syns i vilket dock är logiskt.

Slutsats: Ser man där att det finns ett synligt fartyg som heter "The little cute rabbit" i riktning sydsydost, så är det väl en bra orsak att ge sig av med sin egen båt i riktning sydsydost om man vill träffa på den engelska världen.

/SCUBA
SCUBA

Postby SCUBA » Mon Jan 09, 2006 7:01 am

EchoMan wrote:@SCUBA:

Problemet här är ju att jag spawnat en svensk karaktär och den hamnar i ett land där jag inte har en chans i h...e att kunna förstå vad dom pratar om.

Om du spawnar en holländsk char är det ju skillnad, under förutsättning att du kan holländska förståss. Kan du inte det så är det ett regelbrott tror jag? :P

Eftersom man alltid har två föräldrar från den egna språkgruppen som finns på platsen man spawnas så är det ju inget problem att man hamnar bland enbart främlingar. Lite trist om man omedelbart blir övergiven av dem förståss. De har ju inte direkt planerat att få barn och rollspelar nog knappast det. Men en liten koloni uppstår ju då, vilket jag tycker mest är intressant.

Vad gäller att spawna på andra språk så är väl regeln den att man iaf ska kunna språket hjälpligt. Man kan ju rollspela att man är dövstum *ler*. Man kan annars prata med en hemsk brytning. Min holländare som knappast gjorde sig förstådd med mer än teckenspråk (jag kan inte holländska) blev matansvarig i sin by men mördades av pirater från den franska delen.
EchoMan

Postby EchoMan » Mon Jan 09, 2006 2:11 pm

Föräldrar/barn har inte införts i Cantr ännu. De befann sig i ett skepp utanför kusten då jag spawnades så jag var övergiven från scratch. Jaja, detaljer. :)

Sen tror jag att det räcker med en karaktär från en annan språkgrupp, inte nödvändigtvis två.
SCUBA

Postby SCUBA » Mon Jan 09, 2006 5:36 pm

EchoMan wrote:Föräldrar/barn har inte införts i Cantr ännu. De befann sig i ett skepp utanför kusten då jag spawnades så jag var övergiven från scratch. Jaja, detaljer. :)

Sen tror jag att det räcker med en karaktär från en annan språkgrupp, inte nödvändigtvis två.

Föräldrar barn finns men inte mer än så att man får sina egenskaper genom en mix av två personer från den egna språkgruppen på den plats man spawnas på. Tydligen kan man spawnas genom att de seglar förbi, men då tycker jag man borde hamna på båten. *ler* Nej skämt åt sidan ;-). Är de inte iland så ska man naturligtvis inte spawnas där alls.

/SCUBA

Return to “Svenska spelare (Swedish)”