Leuk voorbeeld wat precies laat zien wat jij bedoelt is op het Engelse Aki-eiland.
Daar zit ik in twee steden: Aki Lapodamun en Aki Jalahido Sover. Het leuke verschil tussen deze steden: De ene groeit als een gek, de andere niet.
Aki Lapodamun is vooral een stad waar veel discussie plaatsvind over alles. Mensen zijn al 20 dagen bezig met het maken van een dorpsraad en er word nog helemaal niets gedaan aan gebouwen enz. De ontwikkeling is 0. En er wordt veels te veel gezwamt over vanalles
Aki Jalahido Sover is een stad met een heel ander bestuurssysteem. Het is een groep mensen met 2 mentors (ik

en iemand anders), iedereen in het dorp handelt in het belang van het geheel, we zijn een grote familie.
Voorbeeldje: We werken met 10 mensen aan 1 steenproject om genoeg steen voor alle gebouwen te maken.

? Er is nog geen ijzer maar we groeien en we groeien...mede door het houtkamp wat nu gerealiseerd word in de bossen.
Voor mij geven deze twee steden precies aan hoe het wel en hoe het niet moet. Waren er in het Nederlandse gebied maar Aki Sovers