Språkjobbigt

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Språkjobbigt

Postby ewerhof » Sun Jul 13, 2008 10:38 am

Nu har några av mina nyfödda hamnat i helt andra länder, långt ifrån de svenska och turkiska öarna. Kul men samtidigt lite jobbigt.
Jag har gjort valet att mina karaktärer talar svenska. Jag har valt svenska (och inser ju att det kanske främst handlar om att få själva spelsidans text på det önskade språket) för jag fattar ingenting av de på platsen talade språken. Hur ska man kunna vara infödd när man inte kan språket? För det är ju inte tal om att man är någon liten bebis som lär sig med åren utan man står plötsligt i en främmande miljö, 20 år gammal och plötsligt är man inte en osynlig varelse längre utan folk ser en.
Fast riktigt säker på om det är enligt spelreglerna är jag inte...
User avatar
SCUBA
Posts: 379
Joined: Sun Jan 08, 2006 9:43 pm
Location: Västerlösa, Sweden

Postby SCUBA » Sun Jul 13, 2008 10:49 pm

Har du valt svenska så hamnar du alltid på an plats där det finns minst två andra svenskar. Problemet kan vara att de finns på en båt och genast sticker iväg, och kvar är ens egen karaktär utan svenskt sällskap alls. Just det har hänt mig två gånger. Den ena karaktären blev lämnad i en engelsk omgivning vilket blev lätt då den snabbt kunde lära sig engelska. Problemet för mig var mest att dra ut på inlärningstiden tillräckligt mycket. Den andre hamnade i en polsk/rysk miljö. Efter det att svenskarna som orsakat den placeringen försvann i sin båt. (De stannade några dagar först så lite starthjälp fick min stackare först) Här blev inte problemet att dra ut på någon inlärningstid, utan att försöka lära mig som spelare så mycket polska och ryska som möjligt. Alternativet var att ge sig av. Jag eller karaktären ska man väl säga, valde det senare och stack i en olåst slup och hittade så småningom fram till sverige.
/SCUBA

-------------------------------------------------------

<Nick> I have enjoyed some of your forum posts which is rare.
Trezker
Posts: 38
Joined: Sat Mar 11, 2006 4:32 pm

Postby Trezker » Mon Jul 14, 2008 10:20 am

Jag har för närvarande två karaktärer i främmande land. En på engelskt ställe och en på typ spanska eller nåt... Men båda har iaf lite sällskap.

Den spanska håller på att förbereda avfärd med ett gäng. Den engelske kommer nog så småningom lära sig engelska och kanske lyckas hitta på något roligt på plats. Hade funderingar på att öppna en svensk ambassad...
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Mon Jul 14, 2008 4:18 pm

Trezker wrote: Hade funderingar på att öppna en svensk ambassad...

Ja, tack. :)
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Thu Jan 01, 2009 7:24 pm

Trezker wrote: Hade funderingar på att öppna en svensk ambassad...


Hade väl varit roligt med en sådan utveckling... Om nu dom svenska öarna kunde enas nog till att förenas till en nation. Det finns väl ett par "nationer" eller iallafall då jag spelade. Men ingen stark nog att kallas nation. Med ett ordentligt hot från en annan språk grupp så skulle det svenska språket kunna vara något som enar svenska karaktärer mot samma mål. Som det var med turkarna.

Hej på Er förresten gamla Cantr spelare. :) Har idag inga karaktärer kvar, har inte haft det på över ett halvår eller något åt det hållet. Tror nog att min karaktär i armén var en utav dom senaste till att dö av inaktivitet.

Men nu ligger jag i funderingarna att återvända med en eller två välspelade karaktärer. :)
Sebas
Posts: 134
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:57 am
Location: Sweden

Postby Sebas » Fri Jan 02, 2009 8:46 am

Liljum wrote:Men nu ligger jag i funderingarna att återvända med en eller två välspelade karaktärer. :)


Ja, snälla gör det! Det är faktiskt bara mina engelska karaktärer som är roliga nu för tiden... :(
Jos Elkink wrote:Cantr?
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Fri Jan 02, 2009 9:43 am

Det står nu 15 st svenska spelare i den offentliga listan. Hur många av de spelarna har verkligen sina ibland de svenska öarna?
För mig är svenska delen: Bumerangön, Szysjanien, Kol- & Olje-ön, Västön, Odjursön, Godahoppskusten och Klippan vid havet samt nykoloniseringen Skirland.


Jag har 11 av 15 karaktärer i denna del resten, är svenskar på andra språkplatser, varav några försöker ta sig till de svenska öarna.
User avatar
ceselb
Posts: 686
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:40 pm

Postby ceselb » Fri Jan 02, 2009 11:36 am

Jag har böjt mig för trycket och har numera en svensk karaktär. Denna finns i vad ewerhof definierar som den svenska delen.
Händer typ ingenting, är lite spritt folk här och där men ingen gör nåt. Så det blir till att ge sig av på egen hand om nåt ska hända.

Vad är den 'offentliga listan' förresten?
"I'll start with who, what, where, and when, followed by whither, whether, wherefore and whence, and follow that up with a big side-order of 'why'." -- Zaphod Beeblebrox
Sebas
Posts: 134
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:57 am
Location: Sweden

Postby Sebas » Fri Jan 02, 2009 2:02 pm

Han menar nog länken längst ner på spelarsidan. Den som heter "Statistik Cantr II (offentlig version)".
Jos Elkink wrote:Cantr?
User avatar
geparden
Posts: 56
Joined: Wed Mar 14, 2007 1:30 pm

Postby geparden » Fri Jan 02, 2009 4:28 pm

Jag har de flesta av mina kvarvarande karaktärer på de originala öarna, men som tidigare sagts, det händer inte så mycket.
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Sat Jan 03, 2009 9:49 am

Kan man tänka sig att samla de svenska karaktärerna? Eller blir det emot någon spelregel?
Det vore ju en lösning om de få karaktärerna åtminstone kunde hjälpas åt på ett par-tre öar och så att säga börja ifrån början.
För det är svårt att spela rollspel med sig själv...

Det borde väl funka rent spelmässigt att åka runt med nåt skepp och samla ihop folket för att det ryktas om krigstider, typ. Eller skattskrivning som 'gudarna' kräver (ett långsökt jultema... :P )
För dom som inte läser här inne kan väl OOC notering lämnas över så att alla fattar läget och inte bara tror att dt är ett vanligt spelpåhitt av någon karaktär.
Sebas
Posts: 134
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:57 am
Location: Sweden

Postby Sebas » Sat Jan 03, 2009 10:45 am

Svenskarna är för spridda, men att samla dem på det sättet är en dålig ide. En grej man skulle kunna göra är att återinföra det gamla födelsesystemet (tillfälligt), alltså låta folk födas på bestämda platser. Mer folk kan ge mer rollspel vilket i sin tur kan innebära att nya spelare stannar.
Jos Elkink wrote:Cantr?
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Sat Jan 03, 2009 10:54 am

Det är just det som är 'problemet' de svenska karaktärerna finns en och en (i princip) på olika öar, av dem jag nämnde tidigare. Jag menade inte att svenska spelare skulle samla sina figurer.
De som spelar sina karaktärer på 'utländsk mark' kan fortsätta med det.

Förklara gärna vad du menar med att samla dem är en 'dålig idé'.
Sebas
Posts: 134
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:57 am
Location: Sweden

Postby Sebas » Sat Jan 03, 2009 12:12 pm

1. Det går helt emot reglerna. Oavsett vad det gäller ska karaktärerna inte spelas utifrån OOC-behov.

2. Det är mindre jobb att samla svenskarna genom att förändra födelsesystemet(ifall det går att genomföra). Det får gå sin naturliga gång och de som har sina karaktärer just där de vill ha dem slipper att känna pressen att flytta sina karaktärer.

Det är förstås bara ett förslag, och kom gärna med argument för och emot.
Jos Elkink wrote:Cantr?
User avatar
ceselb
Posts: 686
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:40 pm

Postby ceselb » Sat Jan 03, 2009 2:36 pm

Tror inte det går att få igenom nån ändring av spawnsystemet faktiskt. ProgD är kraftigt underbemannat redan och gör nästan ingenting som det är.
"I'll start with who, what, where, and when, followed by whither, whether, wherefore and whence, and follow that up with a big side-order of 'why'." -- Zaphod Beeblebrox

Return to “Svenska spelare (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest