Allmänt och lite gnäll....

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Allmänt och lite gnäll....

Postby ewerhof » Mon Apr 02, 2007 11:19 am

Jo, jag undrar lite över några saker. Jag har fattat att man kan födas på den turkiska ön för att där finns också svenskar. Men en av mina små människor var på vandring där och träffade en karaktär som pratade tyska och använde engelska inom *---* tecknen. Jag väljer ju svenska spelsidan för att jag vill spela på svenska och sånt här blir väldigt förvirrande. Visst kan det vara kul med språk om man vill ut och resa med sin lille gubbe, men att ofrivilligt hamna i såna här situationer är inte riktigt uppskattat av mig ialla fall. Eftersom jag inte kan annat än svenska och hjälplig engelska. Och om det nu är så att språken ska blandas så fattar jag inte att alla slår ihjäl varandra hela tiden. Om det kommer en figur till en by och inte presenterar sig finns det ju så många orsaker till det. Spelaren kanske helt enkelt inte kan logga in i rättan tid.
Och vart kommer all den här mördarlusten ifrån?
Håller också med om att det är stor koncentration på att bygga saker och kanske lite för lite rollspelande. Men att hålla på och avliva andras karaktärer hela tiden? Tycker också att det kan bli lite väl 'gulligt' med alla små cooperativ överallt. Alla ska vara så jävla delaktiga i allting. Varför får man inte bo singel inuti en by? Är det bara med eller emot som gäller? Stackars era grannar i riktiga livet om ni bara har den verklighetsuppfattningen.
Annars är jag nog lika besatt som ni andra av detta spel. Jag älskar mina små människor.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Tue Apr 03, 2007 7:33 am

Var vill du komma? Om jag förstått dig rätt så vill du ha dina karaktärer som enstöringar på någon öde plats där det inte finns någon risk för möte med utländska karaktärer.

Hela spelet handlar om att sammarbeta för att komma någonstanns. Visst kan man vara själv med, jag har några, men utvecklingen tar mycket längre tid. Vill du hålla dig borta från utlänningar så kan du om du befinner dig på en svensk ö bo lite längre in på ön då sjöfarare sällan eller aldrig lämnar sin båt. Men med agerande mellan två olika språk så får vi problemen som även uppstår i verkliga livet. Man har svårt att förstå varandra, man misstolkar varandra, rasism uppstår m.m. Jag tycker även att det är intressant att försöka prata med en som min karaktär inte förstår ett enda ord utav vad den säger. Det är en utmaning att inte hamna där relationen mellan svenska och turkiska karaktärer är idag. Den relationen har hamnat där för att man inte orkat lägga manken till och försökt leva sida vid sida och aggerat med varandra. Utan har istället försökt få bort det störande momentet med några karaktärer som pratar ett konstigt språk.
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Tue Apr 03, 2007 8:38 am

Jag var kanske lite otydlig (inte säkert att jag är tydligare nu...:)).
Om det krävs av mig att jag ska spela med i språk svängar (vilket kan vara kul nu när jag är beredd på det) så får det bli så.
Samtidigt efterlyser jag mer lyhördhet från de erfarna spelarna. Alla nyfödda spelas inte av erfarna spelare. Vi kanske är så 'dumma' som det framgår av vår karaktär? Men ta oss inte för fiende för det. Jag har tagit fasta på att det är ett långsam spel där man inte varje dag behöver kontrollera sin gubbes agerande. Hur kul är det att upptäcka att skador har tillfogats ens gubbe för att man själv varit bortrest över helgen och inte kunnat svara på tilltal tillräckligt snabbt? Och det kanske faktiskt är så att man blir uppmanad att göra något IC och inte har en aning om som spelare hur man ska genomföra det. Det tar lite tid ibland att kolla upp saker. OOC fungerar ju då men det förutsätter ju att någon fattar att det är en nybörjare som behöver guidning. Där menar jag att rollspelandet brister. Hantera en nyfödd som just ny= kan ingenting, måste fråga om nästan allt och behöver hjälp. Det finns en distans mellan de som spelat länge och de som är nya nu.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Tue Apr 03, 2007 8:13 pm

Det har du rätt i. Men för andra spelare kan det vara svårt ibland att veta vem som är ny eller "gammal" spelare. Var nyligen med om en ny spelare som inte visste en viss sak som jag snabbt hjälpte denne med ett OCC meddelande. Det var något som jag tagit för givet att alla spelare vet, så det tog mig inte lång tid attt förstå att det var en ny spelare det handlade om.

Men allt är ju inte så uppenbart att den eller den karaktären spelas utav en nyare spelare som ännu inte fått kläm på alla detaljer i spelet.
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Wed Apr 04, 2007 5:43 pm

Jo, jag undrar över det här med apoteks- och örtsaker. Har de någon funktion? Blir det helande 'mat' av blandningarna eller vad?
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Wed Apr 04, 2007 5:55 pm

När jag började spela hade det fortfarande ingen funktion. Hur det är nu vet jag inget om. Vi har ju ingen inom RD som kan svara på det då SCUBA inte spelar längre. Men annars så går det alltid att ta reda på det i spelet... :wink:
User avatar
ceselb
Posts: 686
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:40 pm

Postby ceselb » Wed Apr 04, 2007 7:17 pm

Liljum wrote:Vi har ju ingen inom RD som kan svara på det


Häpp. Har ni ju visst det. Infon finns allmänt tillgänglig iofs, om man vet var man ska leta.
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Thu Apr 05, 2007 6:47 am

Jaha, och det stället där man kan läsa det är...? För det är just det som är grunden till min fråga: Är det någon vits med att lägga ner dagar av arbete på att bli 'apotekare' för att sedan upptäcka att ...ja, roligare än så blev det inte.
User avatar
ceselb
Posts: 686
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:40 pm

Postby ceselb » Thu Apr 05, 2007 4:04 pm

Var tvungen att kolla upp om det är okej att berätta..

Har nu fått klartecken...

Här finns infon, sök på "healing liquid" eller dylikt.. (den sidan är en rå datadump från spelet, skapad för nån månad sen)
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Thu Apr 05, 2007 4:52 pm

Förlåt, tänkte inte på dig ceselb. :) Har alltid sett dig som engelsman eller något sådant. Det var väl inte föränn i någon tidigare tråd som var för en vecka eller något sådant som jag förstod att du var svensk. Men gamla vanor brukar sitta i. Så tills vidare tills det har gått in i min skalle att du är svensk så är du fortfarande engelsman. :D
User avatar
SCUBA
Posts: 379
Joined: Sun Jan 08, 2006 9:43 pm
Location: Västerlösa, Sweden

Postby SCUBA » Fri Apr 06, 2007 6:01 am

Ett litet inlägg som visar att jag inte är helt död även om jag inte spelar alls nu och tycker det är oerhört skönt faktiskt.

Den karaktär som jag saknar mest är Monk, min munk som hade ambitionen att få klostret att driva en stor örtagård och hade bett de flesta resande han fick tag i att skaffa exotiska örter åt honom. Med två levande systrar i klostret kanske det blir verklighet en dag i alla fall. Men mycket kan ju ha hänt sen han dog. Mixturerna man gör av örterna ska alla ha bra och spännande funktioner, men allt var inte implementerat när jag slutade.
/SCUBA

-------------------------------------------------------

<Nick> I have enjoyed some of your forum posts which is rare.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Fri Apr 06, 2007 7:52 pm

Då kommer vi väl snart ha en bunt med visemän med mystiska ört blandningar som ger diverse effekter. Pharmacepter kanske? (vet inte om jag fick stavningen helt rätt där...)
User avatar
SCUBA
Posts: 379
Joined: Sun Jan 08, 2006 9:43 pm
Location: Västerlösa, Sweden

Postby SCUBA » Fri Apr 06, 2007 10:15 pm

Nja, problemet är att örterna är spridda över hela världen och svåra att hitta. Varje mixtur kräver tre två örter och en vätska. Oftast i sådan kombination att kontinentresor krävs vilket bara var i begynnelsen när jag slutade. Men den som har en örtagård och frön från avlägsna plantor kan nog bli framgångsrik som apotekare.
/SCUBA



-------------------------------------------------------



<Nick> I have enjoyed some of your forum posts which is rare.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Sat Apr 07, 2007 4:33 am

Så långt dit är det nog inte. Många rikare städer har en örtagård och jag har märkt av ett stort intresse av att leta efter örter. Istort sett varenda karaktär som utforskar nya områden letar efter örter att ta med hem. Och inte som det var tidigare att finna en perfekt plats att kolonisera.
User avatar
ceselb
Posts: 686
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:40 pm

Postby ceselb » Sat Apr 07, 2007 10:45 pm

Jag tror det dröjer ett tag till, innan ens stora centrala platser har dom flesta örterna. Har bara sett några stycken per stad hittills, i den engelska delen, iaf.. möjligt att det är mer spritt nånannanstans

Return to “Svenska spelare (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest