Norrbaggar?

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

User avatar
SCUBA
Posts: 379
Joined: Sun Jan 08, 2006 9:43 pm
Location: Västerlösa, Sweden

Norrbaggar?

Postby SCUBA » Sat Jan 21, 2006 8:45 pm

Jag har gjort reklam på lite norska sidor om cantr. Vad tycker ni svenskar? Ska man tillåta dem att spela på norska i den svenska delen? Själv har jag inget problem med norska och skulle tycka det var trevligt med detta tillskott. Kanske kan det då snart skapas en norsk värld och vi få ett språk till själva att spela på som alla mer eller mindre kan. Det kunde också bli intressant huruvida hur sättet man pratar på avgör om man grupperar sig så att t ex vissa platser blir mer norska och andra mer svenska.

/SCUBA
User avatar
KiNG KiLL
Posts: 156
Joined: Mon Aug 29, 2005 6:40 am
Location: Linköping, Sweden

Postby KiNG KiLL » Sat Jan 21, 2006 9:56 pm

Oja, det vore bara gott med norrbaggarna! De skulle lätt komma undan med överlyckliga karaktärer... :wink:
Bear
Posts: 1772
Joined: Fri Feb 13, 2004 7:39 pm
Location: Sweden

Postby Bear » Sat Jan 21, 2006 10:00 pm

Ställ frågan på engelska konferensen. Jag är tveksam till att de skulle "få" tala norska som något naturligt i den svenska delen.
User avatar
Hellzon
Posts: 437
Joined: Mon Dec 12, 2005 11:35 pm
Location: Sweden, 12 points

Postby Hellzon » Sat Jan 21, 2006 10:05 pm

Bear wrote:Ställ frågan på engelska konferensen. Jag är tveksam till att de skulle "få" tala norska som något naturligt i den svenska delen.

Väljer de att spela på svenska så "får" de väl prata norska på samma sätt som man "får" prata hackig engelska/tyska/spanska om det inte är ens modersmål. Vi fattar ju. :)
Sen vore det ju ägigt om de fick en egen språkgrupp, men då uppstår problemet att de som spawnat "norska" karaktärer helt plötsligt inte får låtsas om att de förstår svenska? (Eller får de det? Det är ju iofs bara en effekt av att språken är så lika...)

/Hellzon - sugen på att spawna en tysk, men behöver plugga upp tyskan först
[21:35] Sunni: no peeing on people in chat!
Bear
Posts: 1772
Joined: Fri Feb 13, 2004 7:39 pm
Location: Sweden

Postby Bear » Sat Jan 21, 2006 10:19 pm

Hellzon wrote:Väljer de att spela på svenska så "får" de väl prata norska på samma sätt som man "får" prata hackig engelska/tyska/spanska om det inte är ens modersmål. Vi fattar ju. :)


Jag förstår inte riktigt vad du menar där..väljer de att spela på svenska delen skall de tala svenska, om än dålig, liksom du skriver:"på samma sätt som man "får" prata hackig engelska/tyska/spanska om det inte är ens modersmål."

Jag har sedan länge en tysk karaktär, han talar tyska, dåligt, men tyska.


Det jag försökte klargöra med mitt inlägg är att detta inte är en fråga som skall avgöras här. Genom att anmäla frågan på engelska konferensen får PD, LD eller vilka som nu skall ha synpunkter möjlighet att kommentera.
User avatar
Hellzon
Posts: 437
Joined: Mon Dec 12, 2005 11:35 pm
Location: Sweden, 12 points

Postby Hellzon » Sat Jan 21, 2006 10:32 pm

Bear wrote:väljer de att spela på svenska delen skall de tala svenska, om än dålig, liksom du skriver:"på samma sätt som man "får" prata hackig engelska/tyska/spanska om det inte är ens modersmål."

Det jag försökte klargöra med mitt inlägg är att detta inte är en fråga som skall avgöras här. Genom att anmäla frågan på engelska konferensen får PD, LD eller vilka som nu skall ha synpunkter möjlighet att kommentera.

Hmm, mitt första svar var nog lite ogenomtänkt. Givetvis ska de prata någon slags svenska. Min gissning är iofs att de klarar det alldeles utmärkt (vilket inte har med originalinlägget att göra, men so what? ;))
Men visst, i slutändan är det ju PD (eller kanske LangD) som bestämmer. Och då ska det vara tillräckligt med norrbaggar som vill lira...

/Hellzon - kappvändare
[21:35] Sunni: no peeing on people in chat!
User avatar
SCUBA
Posts: 379
Joined: Sun Jan 08, 2006 9:43 pm
Location: Västerlösa, Sweden

Skandinaviska?

Postby SCUBA » Sun Jan 22, 2006 10:16 pm

Jag tycker att de skandinaviska språken är fullt begripliga sinsimellan. Därför tycker jag inte att norrmän och danskar som kommer till cantr ska behöva förvränga sitt språk om de spawnar en karaktär i den svenska delen. Så länge vi är så få och det bara finns ett "skandinaviskt" område så får vi dela på det tycker jag. Vore språken inte begripliga för alla så vore det en helt annan sak.

Det är det jag vill fråga er om. Tycker inte ni, oavsett vad ni tycker i frågan för övrigt, att norska och danska är fullt begripligt i skriven form?

/SCUBA
User avatar
Hellzon
Posts: 437
Joined: Mon Dec 12, 2005 11:35 pm
Location: Sweden, 12 points

Re: Skandinaviska?

Postby Hellzon » Sun Jan 22, 2006 10:19 pm

SCUBA wrote:Det är det jag vill fråga er om. Tycker inte ni, oavsett vad ni tycker i frågan för övrigt, att norska och danska är fullt begripligt i skriven form?

Jo. Och jag kan leva med att folk pratar norska/danska i den svenska regionen.

/Hellzon - kortfattad ;)
[21:35] Sunni: no peeing on people in chat!
Zakarias
Translator-Swedish (LD)
Posts: 10
Joined: Wed Jan 23, 2008 8:43 pm

Postby Zakarias » Tue Mar 18, 2008 4:38 pm

Norska och Danska och Svenska kan vi ju låtsas vara annorlunda dialekter i samma språk, bara det tydligt skrivs på sidorna.
User avatar
ceselb
Posts: 686
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:40 pm

Postby ceselb » Tue Mar 18, 2008 9:13 pm

Mycket lättare i skrift, så helt ok med mig. Om jag nu har en röst, jag har ju aldrig spelar en svensk karaktär.
"I'll start with who, what, where, and when, followed by whither, whether, wherefore and whence, and follow that up with a big side-order of 'why'." -- Zaphod Beeblebrox
Sebas
Posts: 134
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:57 am
Location: Sweden

Postby Sebas » Wed Jan 14, 2009 6:21 pm

Stötte nyss på en norsk karaktär, eller rättare en svensk karaktär som pratar norska.
Jag undrar hur min karaktär ska reagera på det här, med tanke på språket. Ska han förstå allting som om det vore ren svenska, eller ska han inte förstå de ord som inte liknar den svenska motsvarigheten alls? Jag för min del har inget emot danska/norska karaktärer i den svenska delen, jag förstår båda språken skriftligt utan problem.
Jos Elkink wrote:Cantr?
User avatar
Piscator
Administrator Emeritus
Posts: 6843
Joined: Sun Jul 02, 2006 4:06 pm
Location: Known Space

Postby Piscator » Wed Jan 14, 2009 7:18 pm

Jag skulle behandla denna karaktär som en normal svensk karaktär som pratar dialekt. När jag treffar tyska eller engelska kraktärer med en sällsam dialekt jag accepterar det som en del of denna karaktär, precis som en stamning eller psykisk sykdom. Jag tycker att dina karaktärer kan bestämma själva hur dom agerar mot den norska figuren, beroende på deras karaktär.
Pretty in pink.
Sebas
Posts: 134
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:57 am
Location: Sweden

Postby Sebas » Fri Jan 16, 2009 5:25 pm

Okej, ungefär som att träffa en utländsk karaktär alltså.
Jos Elkink wrote:Cantr?
User avatar
SCUBA
Posts: 379
Joined: Sun Jan 08, 2006 9:43 pm
Location: Västerlösa, Sweden

Postby SCUBA » Sat Jan 17, 2009 1:20 pm

Sebas wrote:Okej, ungefär som att träffa en utländsk karaktär alltså.


Nej, det tror jag inte han menade. Jag tror han menade som när en engelsk karaktär som pratar vanli engelska träffar en karaktär som pratar gammaldags engelska. Då behöver man inte låta karaktärerna lära sig varandras språk. De förutsetts fortfarande prata samma språk men på olika sätt och kan ha större eller mindre svårigheter att förstå varandra.

Träffar din svenska karaktär en engelsk karaktär vars språk jag förutsätter är ett språk du som spelare kan. Då måste ju du låta din karaktär vara helt oförstående tills den har hunnit lära sig engelska själv. Hur lång tid sådant tar och när man kan börja förstå respektive prata engelska med en svensk karaktär finns det mycket skrivet om i andra trådar.
/SCUBA

-------------------------------------------------------

<Nick> I have enjoyed some of your forum posts which is rare.
Sebas
Posts: 134
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:57 am
Location: Sweden

Postby Sebas » Mon Jan 19, 2009 4:28 pm

Men det är väl ungefär samma sak? En vanlig svensk förstår ju en norrman, eller hur? Det är ju bara vissa ord som inte stämmer alls med den svenska motsvarigheten. Dessa ord måste min karaktär fråga om, ifall han vill försöka förstå.
Jos Elkink wrote:Cantr?

Return to “Svenska spelare (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest