7 spelare, 31 karaktärer

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

User avatar
Pirog
Posts: 2046
Joined: Wed Jul 23, 2003 8:36 am
Location: Gothenburg, Sweden

Postby Pirog » Tue Nov 30, 2004 1:01 pm

Ja, cooking stones har jag aldrig hittat någon användning för.

Om man vill bli något annat än en stenålderssnubbe med pälskläder och ett gorillalårben som klubba så behöver man skaffa sig trä OCH sten.

Spelet går lite ut på att man inte ska stanna kvar i området man föds i om det inte redan är en utvecklad stad. Den svenska delen är dessutom ganska efterbliven resursmässigt, vilket gör att man knappt ens har järn i de största samhällena.

Tänk dock på att ni inte får använda kunskap som ni hämtar här för att styra era karaktärers beslut. Om någon på forumet berättat om en by med en viss resurser eller så är det ett regelbrott om era karaktärer går till den byn utan att ha hört om den i spelet. Det kallas CR (Capital Rule breach) och bestraffas väldigt hårt.

Att förstå att ni behöver både trä och sten för att kunna utveckla mer avancerade föremål är dock naturligt för karaktärerna...
Eat the invisible food, Industrialist...it's delicious!
User avatar
maekho
Posts: 96
Joined: Sun Nov 28, 2004 11:27 am
Location: Stockholm, Sweden

Postby maekho » Tue Nov 30, 2004 2:05 pm

Tack för all information... Jag har aldrig spelat rollspel tidigare och trodde att man skulle bo där man blev placerad och att man kunde bege sig till andra ställen när man har byggt upp en stad eller liknande och dessutom kunnat bygga fortskaffningsmedel. Eftersom att det inte fanns något material och ingen jag kunde fråga då jag verkar vara helt ensam i min by visste jag inte vad jag skulle göra. Trodde att man kunde hitta material på något sätt fast jag bara inte visste hur jag skulle göra. Nu förstår jag mycket mer och tack än en gång... Ska försöka ge mig iväg på lite upptäcksfärder då och se vad jag kan stöta på :)

En fråga bara. Jag skrev i ett tidigare inlägg var min karaktär befinner sig. Är det ett av dessa regelbrott då eller?
User avatar
Pirog
Posts: 2046
Joined: Wed Jul 23, 2003 8:36 am
Location: Gothenburg, Sweden

Postby Pirog » Tue Nov 30, 2004 6:51 pm

Ok. Nej, spelet är snarare uppmuntrande till att resa runt en hel del. Avstånden mellan områdena är inte speciellt stora...så det rör sig snarare mer om en promenad till granngården än en lång resa till en annan stad, även om vissa vägar kan vara tidskrävande :)

fråga bara. Jag skrev i ett tidigare inlägg var min karaktär befinner sig. Är det ett av dessa regelbrott då eller?


Nej, men om någon beger sig dit för att träffa din karaktär så begår de ett regelbrott eftersom deras karaktär inte ska tänkas veta om det.

Ett rollspel går ju ut på att man spelar rollen av en annan, så du får alltid tänka på att du som spelare och dina karaktärer är olika personer med olika kunskaper och personligheter.
Eat the invisible food, Industrialist...it's delicious!
User avatar
maekho
Posts: 96
Joined: Sun Nov 28, 2004 11:27 am
Location: Stockholm, Sweden

Postby maekho » Tue Nov 30, 2004 10:04 pm

Ja... Jag tror att jag har lyckats få in det nu ;) Det har dock kommit 3 personer till samma by som jag är i och nu börjar det ta lite fart när man har någon att prata med, det är lättare att komma in i själva spelet då än när det bara är tyst och över 20 döda kroppar som ligger runt en :) Men jag tror detta kan bli riktigt kul nu när jag har fått en del hjälp och framför allt sällskap :)

Tackar o niger...
/Maria
User avatar
Pirog
Posts: 2046
Joined: Wed Jul 23, 2003 8:36 am
Location: Gothenburg, Sweden

Postby Pirog » Wed Dec 01, 2004 10:28 am

Det var ju bra :)

I de större städerna i Cantr finns det upp emot 80 invånare, så de kan vara ganska hektiska.

Tipsa gärna kompisar som du tror kan gilla spelet. Ju fler spelare ju roligare blir det ju.
Eat the invisible food, Industrialist...it's delicious!
User avatar
maekho
Posts: 96
Joined: Sun Nov 28, 2004 11:27 am
Location: Stockholm, Sweden

Postby maekho » Thu Dec 02, 2004 6:28 pm

Ja jag ska försöka leta reda på lite folk.... Och givetvis kommer jag rekommendera detta till folk som jag tror kan vara intresserade :)

Hur gör man i övrigt? Jag menar... Jag spelar ju en karraktär men jag själv privat har varit bortrest i 2 dagar nu och har inte haft tillgång till Internet. Vad sägerman då till medspelarna? Som det är IRL eller försöker jag hitta på en historia i spelet om varför jag inte kommer kunna svara på deras frågor eller????

/Maria
Bear
Posts: 1772
Joined: Fri Feb 13, 2004 7:39 pm
Location: Sweden

Postby Bear » Thu Dec 02, 2004 6:48 pm

Jag störs alltid av de som lämnar ett OOC-meddelande om att dom inte kommer att ha tillgång till internet eller liknande.
Med lite fantasi kan man lösa det genom karaktären. Själv brukar jag oftast bara säga att jag är hemskt trött och behöver vila ett tag och be de andra att inte vara så högljudda. Jag tycker att det är en utmaning att lösa allt sådant genom karaktären.
User avatar
Pirog
Posts: 2046
Joined: Wed Jul 23, 2003 8:36 am
Location: Gothenburg, Sweden

Postby Pirog » Thu Dec 02, 2004 7:00 pm

Jag brukar försöka omformulera det till sömn eller liknande i spelet, men ibland kan det vara värt att förtydliga det OOC. T.ex. om man har en viktig maktposition och något är på väg att hända eller om man är ute och reser och folk kommer att tvingas vänta på en...
Eat the invisible food, Industrialist...it's delicious!
User avatar
maekho
Posts: 96
Joined: Sun Nov 28, 2004 11:27 am
Location: Stockholm, Sweden

Postby maekho » Thu Dec 02, 2004 10:06 pm

Ja, jag gjorde precis som ni säger (löste det med karaktären) Men då kom min nästa fundering... Om jag ska vara borta två riktiga dagar... Ska jag göra om det till spelets tidsupfattning dvs 6 dagar eller??? En annan fråga. Vad betyder OOC?
Bear
Posts: 1772
Joined: Fri Feb 13, 2004 7:39 pm
Location: Sweden

Postby Bear » Thu Dec 02, 2004 10:17 pm

maekho wrote:Ja, jag gjorde precis som ni säger (löste det med karaktären) Men då kom min nästa fundering... Om jag ska vara borta två riktiga dagar... Ska jag göra om det till spelets tidsupfattning dvs 6 dagar eller??? En annan fråga. Vad betyder OOC?


Nja, du bör ju hålla dig till spelets tidräkning, jag skulle säga några dagar, det är inte så konstigt om någon tystnar ett tag, speciellt under semestertider. Två riktiga dagar= sex dagar i spelet, är det så, det har jag inte tänkt på, tror att jag lever med två helt separata tidsuppfattningar, en IRL och en spelet:-)

OOC betyder Out OF Character, minns inte vad det översattes med men det betyder "som spelare".
User avatar
maekho
Posts: 96
Joined: Sun Nov 28, 2004 11:27 am
Location: Stockholm, Sweden

Postby maekho » Thu Dec 02, 2004 10:32 pm

Det är så jag har förstått det i alla fall, men jag kan givetvis ha fel. Det står ju högst upp att 20 dagar är ett år, 8 timmar är en dag och 36 minuter är en timme. Sedan kanske det inte blir 24/8 rakt av för att få tiden för två dygn.... Kanske det är någon tid som inte räknas (natt eller så) Jag vet inte... Har inte hunnit räkna ut det där ännu. Om någon vet exakt får ni gärna skriva hur det är...
User avatar
Pirog
Posts: 2046
Joined: Wed Jul 23, 2003 8:36 am
Location: Gothenburg, Sweden

Postby Pirog » Fri Dec 03, 2004 7:18 am

Det är ganska få som bryr sig om spelets tidräkning. Om du säger "jag kommer att sova i ett par dagar" så kommer de nog tolka det som verkliga dagar.

För att förtydliga angående OOC. Så fort du säger något som spelare och inte som karaktär ska du alltså skriva OOC innan för att undvika missförstånd.
Eat the invisible food, Industrialist...it's delicious!
User avatar
maekho
Posts: 96
Joined: Sun Nov 28, 2004 11:27 am
Location: Stockholm, Sweden

Postby maekho » Fri Dec 03, 2004 4:17 pm

Ok.... :) Vad jag får lära mig :D Då var ju det problemet löst... Dock har jag ett annat nu. När jag försöker logga in får jag detta meddelande "ERROR: You did not login correctly or your login expired. Please re-login." Är det något tillfälligt fel eller vad kan det bero på att det har gått ut???
User avatar
Pirog
Posts: 2046
Joined: Wed Jul 23, 2003 8:36 am
Location: Gothenburg, Sweden

Postby Pirog » Fri Dec 03, 2004 5:15 pm

Det är samma för mig, så det är troligtvis något som håller på att uppdateras eller liknande.

Kolla in General Support-forumet om grejer krånglar. Där brukar det alltid meddelas och om det inte gör det kan det vara läge att meddela dem själv :)
Eat the invisible food, Industrialist...it's delicious!
Frejan
Posts: 82
Joined: Fri Nov 26, 2004 10:07 pm
Location: Sweden

Postby Frejan » Fri Dec 03, 2004 7:11 pm

Om någon vill chatta så måste det väl vara ett brott mot Capital Rule. Ska man anmäla sådant eller hur fungerar det?

Return to “Svenska spelare (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest