Behöver den svenska språkgruppen fixas som den portugisiska?

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

Lord_Igor
Posts: 97
Joined: Tue Jun 29, 2004 4:08 pm

Behöver den svenska språkgruppen fixas som den portugisiska?

Postby Lord_Igor » Sun Nov 22, 2009 8:03 pm

Ni kanske läste de portugisiska spelarnas önskan för ungefär en månad sen. De ansåg att det nuvarande systemet för att bestämma gubbars startplats spred ut dem för mycket och motverkade uppbyggandet av de portugisiska städerna och ville därför att systemet skulle ändras.

Min erfarenhet är att Cantrs svenska befolkning har också länge haft samma problem. För snart en månad sen hade de största svenska samhällena fyra invånare och jag tvivlar att det råder någon betydande skillnad nu. Jag tycker att systemet även behöver åtgärdas för den svenska språkgruppen. Jag vill veta veta vad ni andra tycker.
User avatar
EchoMan
Posts: 7768
Joined: Fri Aug 26, 2005 1:01 pm
Location: Stockholm, Sweden

Postby EchoMan » Sun Nov 22, 2009 10:03 pm

Jag håller med, något behöver göras. Doug R skickade ett internmeddelande till mig för någon månad sedan, och deras (GAB) idé var att göra de tre största svenska ställena till nya spawnplatser. Det skulle (just då) inneburit att Shai (Engelska delen), Centralplatsen (Esperanto-ön) och Malmhamn (En av öarna norr om Esperanto-ön, mot england till) skulle ha blivit nya spawnplatser.

Jag tyckte att den idén var ganska dålig. Ok att folk som emigrerat ska ha en chans att få newspawns, men detta skulle ju göra att originalöarna skulle dö ut helt. Jag har egentligen inget bra svar på frågan, utom kanske att fixa alla buggar så man inte spawnar chars var fan som helst i Cantr-världen.
User avatar
EchoMan
Posts: 7768
Joined: Fri Aug 26, 2005 1:01 pm
Location: Stockholm, Sweden

Postby EchoMan » Mon Nov 23, 2009 9:05 am

Hittade min ordväxling med Doug, klistrar den här:

Doug R. wrote:
Jos is considering changing to hard-coded spawning in the Swedish area's three largest cities until the dynamic spawning system is fixed. Can you forsee any problems with this?


Mainly that three of the four largest "cities" are way off the original Swedish islands. It would be nice for the few remaining characters on the original islands to have a chance of getting a newspawn now and then, or these islands will die out for sure.

Also, what about new colonies where Swedish people managed to start a community, but many are off gathering resources? Maybe some of the communities that really deserve spawns doesn't get any?

I can't imagine a new player who spawns a Swedish character in Shai will ever keep playing this game. I have had a char there for five days, and he has been calling for help with food (in swedish) ever since he got there, and noone has responded. I don't know, maybe all swedes there are in houses or boats, but nevertheless the exploration made by the Swedish players has caused most recent spawn locations to be extremely boring/undeveloped or simply presenting characters with an unwanted language barrier.

To sum it up, I'd like to see at least one spawn location in the original Swedish islands. In addition I think players in new colonies deserve newspawns if they fought their way there and managed to start a new home. So three locations sounds too little, but with recent spawn issues I agree something needs to be done.
Lord_Igor
Posts: 97
Joined: Tue Jun 29, 2004 4:08 pm

Postby Lord_Igor » Tue Dec 01, 2009 7:59 pm

Jag tycker också det skulle vara tråkigt om ursprungsöarna övergas slutgiltigt. Vilka som skulle vara bra startplatser vet jag inte. Shai var det inte meningen att det skulle bli en av de största svenska bosättningarna och Centralplatsen och Malmhamn har jag aldrig sett. Just nu har jag en gubbe på en plats med tre andra (på en av ursprungsöarna dessutom). Jag tror inte jag har sett fler svenskar än så på samma plats på över två år.

När det gäller alla kolonier så måste ju en del bli utan för om alla skulle få så har vi ju fortfarande kvar samma problem. Och att gå efter storleken på dem kan också bli fel, som du redan har anmärkt, eftersom befolkningar är så små att någon gubbe hit eller dit lätt kan få en ny plats att hoppa upp toppen när det gäller invånarantal.
User avatar
SekoETC
Posts: 15523
Joined: Wed May 05, 2004 11:07 am
Location: Finland
Contact:

Postby SekoETC » Tue Dec 01, 2009 8:58 pm

Den svenska språkgruppen har sex spawnplatser nu. Scerparilia, Centralplatsen, Malmhamn, Shai Klippan vid havet och Augustopolis. Kanske om du bygger en riktiga stad på den gamla ön, den kunde göras till en spawnplats. Och för närvarande, fyra personer är tillräckligt för att räknas som en riktig stad...
Not-so-sad panda
User avatar
EchoMan
Posts: 7768
Joined: Fri Aug 26, 2005 1:01 pm
Location: Stockholm, Sweden

Postby EchoMan » Wed Dec 02, 2009 8:05 am

SekoETC wrote:Den svenska språkgruppen har sex spawnplatser nu. Scerparilia, Centralplatsen, Malmhamn, Shai Klippan vid havet och Augustopolis.


Och den sjätte är? :D

SekoETC wrote:Kanske om du bygger en riktiga stad på den gamla ön, den kunde göras till en spawnplats. Och för närvarande, fyra personer är tillräckligt för att räknas som en riktig stad...


För tillfället befinner sig fyra karaktärer i vad som kallas Dimmornas Dal på ön som kallas Bumerangön, varav en "spawnades" igår.
Lord_Igor
Posts: 97
Joined: Tue Jun 29, 2004 4:08 pm

Postby Lord_Igor » Fri Dec 04, 2009 11:40 am

Scerparilia skulle kunna vara en bra plats.
Centralplatsen och Malmhamn har jag, som redan nämnt, aldrig sett och kan inte uttala mig om.
Shai skulle kunna vara intressant att ha som startplats, men hittills ser det ut som att det inte skulle funka.
Klippan vid havet är jag överraskad att det fortfarande finns folk på med tanke på hur mycket annat som har övergetts. Den kanske duger.
Augustopolis såg jag ganska nyligen, men det skulle kunna bli för utbredd spridning om den väljs. Fast det beror på vilka övriga platser man väljer. Trippeln Augustopolis, Centralplatsen och Malmhamn ligger inte så långt ifrån varandra om jag har förstått rätt.
Dimmornas dal skulle jag gilla att ha som startplats. Den ligger på en av ursprungsöarna och ganska centralt. Till skillnad från kalkön finns det trä på bumerangön så folk kan inte fastna där utan åtkomst till de andra öarnas resurser.

Men hur många startplatser vill vi ha?
Jag skulle också gilla om utöver fixa startplatser även det gamla systemet finns kvar men med ett högre krav så det kanske krävs fem, åtta eller tio invånare innan det räknas som en möjlig startplats, men det hör kanske inte hit.
User avatar
EchoMan
Posts: 7768
Joined: Fri Aug 26, 2005 1:01 pm
Location: Stockholm, Sweden

Postby EchoMan » Fri Dec 04, 2009 2:11 pm

Lord_Igor wrote:Shai skulle kunna vara intressant att ha som startplats, men hittills ser det ut som att det inte skulle funka.

Så vitt jag vet finns det tre svenskar där varav två vill åka till "någonstans där det finns fler svenskar söderut". Och som jag sagt tidigare, nya spelare som spawnar sin första karaktär där kommer inte bli långvariga i spelet.

Lord_Igor wrote:Jag skulle också gilla om utöver fixa startplatser även det gamla systemet finns kvar men med ett högre krav så det kanske krävs fem, åtta eller tio invånare innan det räknas som en möjlig startplats, men det hör kanske inte hit.


Det är ju det som är själva problemet. Spawnsystemet är trasigt. Skulle det funka som förut att platser med flera innevånare av samma språkgrupp har större chans att få en spawn hade det ju inte varit ett problem.

Men jag håller med om att det optimala vore ju att "stora" samhällen fick fler spawns och mindre fick färre.

Just nu kan man ju födas i en helt främmande språkgrup och vara helt ensam.
User avatar
SekoETC
Posts: 15523
Joined: Wed May 05, 2004 11:07 am
Location: Finland
Contact:

Postby SekoETC » Sat Dec 05, 2009 2:14 am

EchoMan wrote:
SekoETC wrote:Den svenska språkgruppen har sex spawnplatser nu. Scerparilia, Centralplatsen, Malmhamn, Shai, Klippan vid havet och Augustopolis.


Och den sjätte är? :D


Det verkar att jag glömde ett kommatecken! XD

EchoMan wrote:
Lord_Igor wrote:Shai skulle kunna vara intressant att ha som startplats, men hittills ser det ut som att det inte skulle funka.

Så vitt jag vet finns det tre svenskar där varav två vill åka till "någonstans där det finns fler svenskar söderut". Och som jag sagt tidigare, nya spelare som spawnar sin första karaktär där kommer inte bli långvariga i spelet.


Om folk väljer att segla bort eller om alla bara sover där, jag måste få veta. Men kanske det kommer at bli bättre när de får fler människor.
Not-so-sad panda
User avatar
EchoMan
Posts: 7768
Joined: Fri Aug 26, 2005 1:01 pm
Location: Stockholm, Sweden

Postby EchoMan » Sat Dec 05, 2009 5:37 am

SekoETC wrote:Det verkar att jag glömde ett kommatecken! XD

AH, ok. Kändes som att Shai kunde vara Klippan Vid Havet. Har aldrig hört om det stället förut.

SekoETC wrote:Om folk väljer att segla bort eller om alla bara sover där, jag måste få veta. Men kanske det kommer at bli bättre när de får fler människor.

Ja kanske. Men svenskar har alltid velat antingen a) utforska eller b) härska. Och eftersom Shai styrs av engelska karaktärer i samarbete med alla andra platser på ön tror jag inte det.
Lord_Igor
Posts: 97
Joined: Tue Jun 29, 2004 4:08 pm

Postby Lord_Igor » Fri Dec 11, 2009 3:01 pm

Det vore bra om fler svenska eller svensktalande spelare yttrade sig.

Om det nu har någon betydelse tänker jag föreslå att Dimmornas dal, Scerparilia och Klippan vid havet blir de nya och enda startplatserna. Klippan vid havet kan möjligen bytas mot Centralplatsen och Malmhamn.


...Nej, det verkar inte som om det har någon betydelse. Jag tittade precis på statistiksidan och tydligen har sex platser redan valts.
Andu
Posts: 685
Joined: Wed Aug 06, 2008 5:29 pm
Location: Finland

Postby Andu » Sun Dec 13, 2009 9:05 am

Låter bra för mig. Har visserligen bara en ensam svensk man någonstans, så det påverkar honom inte så mycket. Men kanske skulle jag skaffa mig en ny :?
"An those with little fuel, could tie a pack of bears in front of their limousine, with whip and crossbow in hands to keep them in line."
User avatar
EchoMan
Posts: 7768
Joined: Fri Aug 26, 2005 1:01 pm
Location: Stockholm, Sweden

Postby EchoMan » Mon Dec 14, 2009 7:55 am

Shai borde verkligen bytas mot något. Har inte sagts ett ord på svenska där på 20 dagar eller så.
Lord_Igor
Posts: 97
Joined: Tue Jun 29, 2004 4:08 pm

Postby Lord_Igor » Sat Dec 19, 2009 8:46 pm

Ja, Shai funkar inte. Och sex platser känns som för många.
User avatar
EchoMan
Posts: 7768
Joined: Fri Aug 26, 2005 1:01 pm
Location: Stockholm, Sweden

Postby EchoMan » Mon Dec 21, 2009 11:24 am

Enligt SekoETC har Shai bytts mot Dimmornas Dal nu, och det tycker jag känns bra.

Nu har vi två spawnplatser på originalöarna; Scerparilia och Dimmornas Dal.

Tre i det Förlovade Landet (väl utspridda); Centralplatsen, Augustopolis och Klippan vid havet.

En i "nordligaste ön" (vet inte vad den kallas); Malmhamnen.

Jag tycker denna fördelning känns rätt ok. Om det kommer nya spelare och de får flera karaktärer i samma stad får de emigrera helt enkelt.

Return to “Svenska spelare (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest