Språkjobbigt

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

Sebas
Posts: 134
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:57 am
Location: Sweden

Postby Sebas » Sat Jan 03, 2009 3:41 pm

Trodde inte det heller egentligen. Det hade varit en väldigt radikal lösning på det hela. Det hänger ju på spelarna, och vill spelarna ha rollspel så får man ju rollspela. På de ställen där det går att rollspela vill säga, med tanke på svenskarnas förmåga att sprida ut sig på kartan...
Jos Elkink wrote:Cantr?
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Sun Jan 04, 2009 10:17 am

Jag förstår att det kan vara lite känsligt att ta in OOC behov i spelet men å andra sidan så är det ju många som 'klagar' över det bristande svenska 'landet' och att det nästan inte existerar idag. Självklart så är det upp till var och en att vilja flytta sina karaktärer till mer tätbefolkade öar, mitt förslag att samla folk med båt skulle vara totalt frivilligt. Det finns öar som inte tillåter eget byggande av båtar och de karaktärerna kommer inte till mer spelbara platser även om spelaren skulle vilja det. Men som det är nu så riskerar ju svenska delen att dö ut. Inte för att det egentligen spelar nån större roll, huvudsaken är att man kan spela. Men det vore roligt med en etablerad grupp svenskar som arbetar tillsammans och har handel med andra länder....eller krig för all del.
Något behöver göras för att öka spänningen i rollspelandet och jag tror för egen del att en del som spelar liksom väntar på att andra ska ta tag i/dra igång något; precis som i verkliga livet.
User avatar
ceselb
Posts: 686
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:40 pm

Postby ceselb » Sun Jan 04, 2009 1:00 pm

ewerhof wrote:Det finns öar som inte tillåter eget byggande av båtar

Seriöst? Det låter helt vrickat i min mening. Bygga båt är ju helt nödvändigt på många platser, annars kommer man ju ingenstans. Gamlingarna sitter på allt och ger inte en ut benspjut, medans dom själva har stridsyxor och armborst.
"I'll start with who, what, where, and when, followed by whither, whether, wherefore and whence, and follow that up with a big side-order of 'why'." -- Zaphod Beeblebrox
Sebas
Posts: 134
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:57 am
Location: Sweden

Postby Sebas » Sun Jan 04, 2009 1:48 pm

ceselb wrote:Gamlingarna sitter på allt och ger inte en ut benspjut, medans dom själva har stridsyxor och armborst.


Dessutom sover många gamla karaktärer nu för tiden. En by hade stannat upp helt pga att killen som hade alla nycklar sov som en stock. För mig går ett samtal oftast mycket snabbare med en man i 20-årsåldern än med någon som är 70-80...
Jos Elkink wrote:Cantr?
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Sun Jan 04, 2009 6:46 pm

ceselb wrote:
ewerhof wrote:Det finns öar som inte tillåter eget byggande av båtar

Seriöst? Det låter helt vrickat i min mening. Bygga båt är ju helt nödvändigt på många platser, annars kommer man ju ingenstans. Gamlingarna sitter på allt och ger inte en ut benspjut, medans dom själva har stridsyxor och armborst.


Med tillåter menade jag att det inte finns trä som resurs så det är inte ens möjligt att bygga någon båt.
När såna spelfunktioner (tillsammans med "ovilja" att ägna sig åt rollspelande, då det alltså regelbundet skulle kunna komma besökande handelsskepp) så att säga försvårar väljer ju många att låta karakärer dö i förhoppning om att man kan spawnas på en annan plats med den nya.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Sat Jan 17, 2009 4:07 pm

Sebas wrote:svenskarnas förmåga att sprida ut sig på kartan...


Ja, dom svenska karaktärerna har då varit ett utforskande folkslag. Hade sjöfarande varit en kunskap, så hade den svenska gruppen varit bäst över lag på det. Tror inte det finns många svenska karaktärer som inte har ägt en båt, än mindre stannat i sin födelseby/-stad. Men det finns lite det att många svenska karaktärer vill vara härskare över egen by/ö/nation vilket sprider ut dom lite när inte lika många vill vara undersåtar.
Sebas
Posts: 134
Joined: Wed Mar 26, 2008 9:57 am
Location: Sweden

Postby Sebas » Mon Jan 19, 2009 5:11 pm

Liljum wrote:än mindre stannat i sin födelseby/-stad.


Det känner jag igen mig i, hälften av mina svenska karaktärer har stuckit hemifrån(och två av dem planerar att gå iväg igen...). Detta beror till viss del på att många av byarna är tråkiga och folk sover. Å andra sidan har jag haft karaktärer i hyfsat aktiva byar, men de har ändå stuckit därifrån för att uppnå egna mål.

Men det här kan ju vara ett allmänt fenomen i små språkgrupper. Är man få så märker man när karaktärer får för sig att flytta. Medan den engelska och polska delen har så pass många karaktärer så skillnaden märks inte.
Jos Elkink wrote:Cantr?

Return to “Svenska spelare (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest