Lite tröttsamt...

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Lite tröttsamt...

Postby Liljum » Thu Apr 26, 2007 9:33 pm

...att när man kommer hem från jobbet så kan man inte komma in på Cantr föränn strax före midnatt. Och då har man försökt sedan 5-6 tiden. Och det verkar inte bli bättre. Så länge detta håller på så kan man ju inte göra reklam för Cantr så vi får in fler svenska spelare.

Och jag har börjat tröttna på att man nästan aldrig kommer in. Så utsikterna är väl, inga nya spelare och gamla spelare lämnar spelet efterhand pga olika orsaker.

Jag älskar Cantr, men det är svårt att spela när man aldrig kommer in i spelet.
User avatar
ceselb
Posts: 686
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:40 pm

Postby ceselb » Thu Apr 26, 2007 11:15 pm

Det funkade ju bra ett ganska långt tag.. Det har gjorts väldigt mycket rensande i koden, men det verkar inte ha hjälpt så mycket.
Främsta orsaken är väl att det helpt enkelt finns mer spelare än servern klarar av. Verkar som den ballar ur runt 130 inloggade.

Jag har försökt snacka med ansvariga, men utan nån större framgång, men jag vet att dom jobbar hårt på det. Det är inte enkelt. Ny hårdvara skulle bara löse problemet tillfälligt tror jag, den stora ökningen av polska spelare inverkar nog också på att det är just på kvällen (för oss) som det går ner..
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Fri Apr 27, 2007 12:29 am

Jo, men det finns tyngre onlinespel med en massa tung grafik som klarar större trafik än Cantr gör. Och då går dessa siter som en oljad vessla utan några som helst problem eller indikationer på att dess server/program har mycket att arbeta med.
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Fri Apr 27, 2007 9:15 am

Liljum wrote:Jo, men det finns tyngre onlinespel med en massa tung grafik som klarar större trafik än Cantr gör. Och då går dessa siter som en oljad vessla utan några som helst problem eller indikationer på att dess server/program har mycket att arbeta med.


Ja, en annan vanlig dödlig som inte kan sånt här med programmering ser det just så. Vad är problemet? Men så tänker jag lite (jag sa lite...:)) och så kommer jag fram till att det är ju faktiskt ett gratis spel så då lägger väl dom som kan allt det där inte ner hela sin själ i det....
Men jag har turen att kunna spela på lite olika tider över dygnet. Annars skulle det vara ohållbart att spela. Om man vore hänvisad till enbart kvällar.
Nggh
Posts: 23
Joined: Thu Nov 17, 2005 9:30 am

Postby Nggh » Fri Apr 27, 2007 11:55 am

Jag håller fullständigt med att det börjar bli tröttsamt. Det här kommer Cantr tappa spelare på i längden, om dom inte redan gjort det!

Att dom arbetar på att lösa problemet tvivlar jag inte på, men det känns lite hopplöst när man inte får reda på någonting (har inte hittat nån tråd om problemet som uppdateras löpande). Man blir så j*vla frustrerad.

Själv pysslar jag med programmering en stor del av min tid (är student), och tror att jag mycket väl skulle kunna vara till nytta även om php inte är min starkaste sida. Dock drar jag mig för att göra det då de inte verkar bry sig nåt större om problemet, och dessutom tror jag inte att jag skulle få tillgång till att försöka undersöka koden/databasen/problemet om jag nu skulle vilja.

:cry:
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Fri Apr 27, 2007 12:51 pm

Du kan ju alltid ansöka. Något kan du säkert bidra med. Vad jag vet så har dom behov av fler medlemmar till ProgD.

Har själv en programmerar bakgrund men eftersom jag inte känner att jag har tid med att sitta och programmera med så mycket annat runt om så kom jag snabbt till ett beslut om jag skulle ansöka till ProgD eller inte. Och det blev ju inte så... :wink:

Men jag tillhör ju ändå LD, fast det är ju inget vidare lätt när mina föregångare har slutat spela och jag inte fått någon "utbildning" utav dom. Men man gör vad man kan och försöker läsa till sig och prova sig fram, så man lär sig ju efterhand hur man skall göra.
User avatar
ceselb
Posts: 686
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:40 pm

Postby ceselb » Sun Apr 29, 2007 9:04 am

Nggh wrote:dessutom tror jag inte att jag skulle få tillgång till att försöka undersöka koden/databasen/problemet om jag nu skulle vilja.


Näe, det är ganska smidigt att få tillgång och så.. Efter att man har väntat i några veckor på att få sin ansökan kollad och så..

Vad jag förstår så är det databasen som går på knäna. Allting körs ju på en box, så allt går ner.. När det är dags för projektuppdateringarna var 3:e timme t.ex, är det över 100 pers inne då, kan det hända att det inte är helt klart innan nästa stora jobb kommer. Resultatet blir att det tar längre och längre tid, tills det till slut inte gåt att komma in.

Koden har optimerats kraftigt under säkert ett halvårs tid, och periodvis har det hjälpt. Dom här sista dagarna har det varit p.g.a. killen som ska balansera djuren. Han har helt enkelt kört stora queries under mindre lyckade tider och saggat hela systemet.. Dock inte varje dag, utan vid någon handfull tillfällen.. Men, kommer folk inte in en kväll, så blir det ju hårdare tryck nästa o.s.v vilket leder till problem även dagen därpå.

För någon månad sedan kan det vid något tillfälle ha varit jag som bidrog, uppdaterade wikin ganska mycket under några dagar. Tänkte inte på det just då, men servern verkade gå när när jag jobbade under perioder med mycket folk inloggade. (eller så var det helt andra saker som spelade in, svårt att säga såhär efteråt.
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Sun Apr 29, 2007 9:15 am

Men hallå!
Är det så det förhåller sig att programmerandet också tar upp tid och plats och kraft av servern...
Varför inte då 'bestämma' att under en viss tid så får man inte spela?
Ta till exempel en dag och tid då det inte är uppenbart mycket spelare som brukar vara inne. Vi som strö spelar kan vänta just då.
Principen som andra har: på torsdag förmiddagar är det spelstängt. Eller liknande.
Går det inte att neka spelare så så kan man åtminstonde ha den där röda alarm raden (som när man gör fel) som påminner en om att; Inte nu!
Visst kan man låtabli att spela en stund om man vet att det programmeras för att spelet ska bli bättre!
Så. Det är min åsikt. Jag är lika frustrerad som alla andra över att det hackar men har inte alls för avsikt att sluta av den anledningen. Problem finns det alltid lösningar på. Frågan är bara hur mycket kraft man vill lägga ner på att lösa dom.

Return to “Svenska spelare (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest