Allmänt och lite gnäll....

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Sun Apr 08, 2007 6:19 am

Nja, kanske inte alla örter men iallafall många utav dom. För örter har mer och mer blivit viktiga handelsvaror med handelsmän och upptäcksresande, iallafall i det svenska området.
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Sun Apr 08, 2007 7:42 am

Precis. Det är för att mina karaktärer ständigt springer på folk som frågar efter örter som jag fattat att där finns lite att bygga på. Men jag tycker att det fortfarande är lite oklart vad örtblandningarna kan göra...
Men om alla samlar örter och fixar runt det kanske ledningen hittar på något bra ändamål för det? :D
Bear
Posts: 1772
Joined: Fri Feb 13, 2004 7:39 pm
Location: Sweden

Postby Bear » Sun Apr 08, 2007 8:10 am

Det är väl lite av tjusningen med spelet, att man kan ha karaktärer som viger sitt liv åt en uppgift, möjlig eller omöjlig.

I engelska delen har jag en som redan kring år 1000 tillverkade en brick mould, tegelstensform. Den har varit oanvändbar tills helt nyligen då möjligheterna att göra tegelstenar infördes.

En annan, känd som Doc, byggde sig redan för fyrtio år sedan ett apoteksbord och har nu lyckats få tag på några örter att odla men ännu fattas det några för att kunna blanda en mix. Kanske tar det fyrtio år till, men han har lärt sig tålamod genom åren.

Faktum är, att sådana karaktärer blir lite av favoriter, de som vet vad dom vill, möjligt eller omöjligt, men aldrig ger upp..
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Sun Apr 08, 2007 7:07 pm

Ja, det saknas faktiskt lite av hängivenheten, tycker jag. Jag saknar att karaktärer satsar på annat än järn och att tillverka fordon. Om figurerna verkligen levde skulle dom inte alls nöja sig med att bara äta ris år ut och år in. Det skulle vara kul att se lite fler yrkesstolthet. T.ex. en smed; som bara gör verktyg, en sömmerska, en bagare, en skomakare (vill man så kan man fejka utslitna skor), Fiskare som reser runt och saluför sushi, snickare som erbjuder sig att bygga maskiner inuti husen, snickare som gör möbler... Listan kan göras oändlig men det krävs ju från de spelande att de jublar lite över erbjudandena också. Och det är ingen ursäkt att man inte kommer runt på öarna fort nog. Det finns en charm i att det som förr i tiden kommer en nasare gåendes in i byn och ropar: "Kom å köp. Prima varor." Som det är nu ska alla klara sig själva intill dess att man måste be om hjälp. Det är få saker som egentligen delas. Det mesta är väl gemensamma storkok av mat eller samlande av helande mat.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Sun Apr 08, 2007 7:51 pm

När verktyg och vapen m.m. implementerades till att ruttna även vid reparation. Så hade jag funderingar på en verktygsmakare. Men det dog snabbt ut när förruttnelsen utav dessa saktades ner. Mycket av orsaken är väl att samhällena arbetar för mycket tillsammans. Det finns inga direkta byföretag. En bysmed, en byskogsarbetare m.m. Utan alla arbetar med det som behövs för byns bästa. Det finns alltså för få "enmansföretag".

Egentligen skulle karaktärernas skickligheter tas bort och få EN slumpmässig kunskap. Så att det blir mer framtvingade yrken. Nu är dom flesta karaktärer på dom svenska öarna sjöfarare nästan allihop och samlar i första hand sina saker själva.

Skulle man vilja ha en stridsyxa så får man gå till vapensmeden som hyr verktyg från en verktygsmed och beställer skaftet från en snickare och stålet från ett smältverk. Som sedan vapensmeden hammrar till och sätter samman med skaftet till en slutlig produkt.
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Sun Apr 08, 2007 8:40 pm

Idé sprut...

Hus med namn efter innehåll; med inre låsbara rum; Huset är butik och rummet lager. I huset kan man ha möblerat och inga dyra varor. Vid handling hämtar man från lagret.

Kolare; tillverkar grillkol, gräver efter kol.
Budbärare (postväsen); reser med bud mellan byarna (har inlandet som teritorium). Varubeställningar (så man själv slipper ut och resa).
Bank; För hantering av värdehandlingar och pengar.
Metall samlare; Samlar material till mynt.
Myntverk (minst en per ö); tillverkar mynt av olika valörer
Farmaceut ; Samlar helande mat, tillverkar örtblandningar.
Apotek; Säljer det som Farmaceuten tillverkat.
Fiskare; levererar fisk till Restaurang (man köper närande mat att ta med sig)
Järnhandlare; Små eller större saker som kräver järn samt järn i lösvikt.
(erbjuder montering av större maskiner inuti ens hus)
Bilhandlare; Säljer fordon (tillverkar medan man väntar) Cykelhandlare; liknade.
Florist; Säljer blomkransar. (till utsmyckning, födelsedagar eller begravningar.)
Murare;Bygger husen när materialet är samlat.
Snickare; Säljer och bygger trä saker.
Juvelerare; Säljer smycken.
Resande Handlare; Samlar exotiska varor.
Importör; Säljer varor som inte finns på den egna ön.
Repslagare; Tillverkar och säljer snören och rep.
Pizzabagare; Vilken by har inte det?
Kafé; Säljer te och kaffe samt kakor och äppelpaj.
Tegraftjänst; Har radioförbindelser med hamnstäderna. Postbudet har inlandet.
Turistbyrå; för besökare. Där finns kartor och noteringar om byn/staden och information om lagar.
Socialbyrå (med kontakt person); Dit går man som nyfödd och blir 'ekiperad'.
Borgmästare; Framröstad (eller byäldsten?) karaktär som har en 'stab' att samarbeta med. Dit vänder man sig för större frågor som husbyggen och affärsrörelsen man tänkt starta. (för att inte bara få 15 smeder och 12 snickare i byn!)
Vanlig butique; Säljer det enklaste kläderna av hud och päls. Virkat och stickat.
Fin Butique; Syr upp och säljer kläder av vävda tyger.
Spinneri; Kardar och spinner.
Väveri; Väver tyger.
Skomakare; Tillverkar skor och stövlar.
Garveri; Tillverkar läder. Samlar skinn, päls och fjädrar från alla djur.
Hamnkapten/Tullverk; (tar emot allt samlat material i hamnarna); Håller koll på de resande samlarna som får mer betalt än frilansarna för det samlade materialet. Rekryterar folk till större gemensamma projekt på annan ort.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Sun Apr 08, 2007 8:47 pm

Och den listan var en näve sand på en sandstrand av yrken som skulle kunna finnas. Men tyvärr är ju saker som det är i Cantr.
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Sun Apr 08, 2007 8:55 pm

Men det är just det som är poängen. Vill man så kan man. Man behöver inte ens kläder i Cantr. Man behöver inte ens spela Cantr. Men nu tycker vi det är vansinnigt roligt och vill se mer av den struktur som faktiskt går att genomföra. Bara man vill leka. Det är inget pussel: först som blir klar har vunnit.
ewerhof
Posts: 93
Joined: Wed Mar 07, 2007 8:06 am

Postby ewerhof » Wed Apr 25, 2007 10:11 am

Jo jag undrar över det här med hastigheter. Det står vid varje fordon så man kan ju välja hastigtet därefter. Men hur fort är gånghastigheten? Jag menar om det tar två dagar att gå från en by till en annan t.ex. hur mycket fortare går det då med ett fordon som har hastighet 4? Står fyran för 4 gånger fortare än gåendet eller?
User avatar
SCUBA
Posts: 379
Joined: Sun Jan 08, 2006 9:43 pm
Location: Västerlösa, Sweden

Postby SCUBA » Wed Apr 25, 2007 11:08 am

En viktig skillnad mellan vägfordon och gång är att fotgängare inte tar hänsyn till vägstandard. Om jag minns rätt, så går man i hastigheter på upp till 10 pixlar/dag beroende på hur tungt lastad man är. Alla formler för beräkning av hastigheter finns utlagda vad jag vet, och för fotgängare behöver man alltså bara ta hänsyn till hur mycket börda man har med sig, medan alla vägfordon har en bashastighet som sedan skall justeras med hjälp av last och vägstandard för att få fram rätt hastighet.
/SCUBA

-------------------------------------------------------

<Nick> I have enjoyed some of your forum posts which is rare.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Wed Apr 25, 2007 5:23 pm

Jaså, du lurkar runt här. :) Du saknar inte Cantr?
Lord_Igor
Posts: 97
Joined: Tue Jun 29, 2004 4:08 pm

Postby Lord_Igor » Wed Apr 25, 2007 5:47 pm

Från Vehicle speed:
Walking speed = 10 - (inventory weight)/5000
Vehicle speed = (base speed)*(road factor) - (load / weight effect)
Ship speed = (base speed) - (load / weight effect)

Road factor är 80, 100, 135, 200 och 280 för gång, sandväg, stensatt väg, landsväg och motorväg respektivt.

Följande kanske ger dig en bättre idé om skillnaderna.
Gång
Sandväg
Motorväg
User avatar
ceselb
Posts: 686
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:40 pm

Postby ceselb » Wed Apr 25, 2007 6:20 pm

Sen måste jag tillägga att jag har fixat till riktigt användbara tabeller över hastigheten i den engelska delen an wikin.
User avatar
SCUBA
Posts: 379
Joined: Sun Jan 08, 2006 9:43 pm
Location: Västerlösa, Sweden

Postby SCUBA » Wed Apr 25, 2007 6:31 pm

Liljum wrote:Jaså, du lurkar runt här. :) Du saknar inte Cantr?


Du vet inte hur fast du sitter! :wink:
Jag har hunnit starta nya konton två gånger för att sen stänga dem igen. Nu är jag dock karaktärslös igen. Vore kul att prata med dig någon gång och höra lite hur det gått för dina gamla kända karaktärer. Jag träffade inte på några av dem med de karaktärer jag gästspelade med.
/SCUBA



-------------------------------------------------------



<Nick> I have enjoyed some of your forum posts which is rare.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Wed Apr 25, 2007 7:09 pm

SCUBA wrote:Jag har hunnit starta nya konton två gånger för att sen stänga dem igen.


Genom att starta nya konton ser jag det som att du allt saknar Cantr. :D

Return to “Svenska spelare (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest