Händelser, företeelser och annat kul inom svenska delen

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

Nggh
Posts: 23
Joined: Thu Nov 17, 2005 9:30 am

Händelser, företeelser och annat kul inom svenska delen

Postby Nggh » Thu Jan 11, 2007 9:08 am

Hej hej alla svensk-cantrare!

Jag vilja diskutera stora svenska händelser, företeelser, skapelser, etc. Sådant som i den svenska Cantr-delen kan vara värt att uppmärksammas.

Några snabba exempel jag kan komma på:

-Den söta lilla kaninen - piratskeppet som härjade och fick ett väldigt rykte. Minns inte hur mycket skada de lyckades göra, men de stal väl en del, och dödade en och annan person? Tror det fortfarande finns en hel del gamla efterlysningslappar lite här och var.

-Emigrationen söderut, påträffandet av turkarna och kriget mot turkarna. Jag är nog inte ensam om att ha fått en karaktär spawnad och direkt dödad på de turkiska öarna. :shock: Kriget som sådant är ju också rätt spännande. 8)

Hmm, kan inte komma på något mer just nu. Men ska fundera... Kommer ni på nåt så skriv det - även om det kan verka obetydligt!
User avatar
SCUBA
Posts: 379
Joined: Sun Jan 08, 2006 9:43 pm
Location: Västerlösa, Sweden

Postby SCUBA » Thu Jan 11, 2007 3:04 pm

Jag är gillar den långa vandringen västerut. Jag hoppas inte detta avslöjar mer än man ska nu. Vandringen startade vid kusten som ligger mitt emot den turkiska ön under den värsta turkiska mördarepoken. När en flyende karaktär kom och berättade vad han just sett av mord på svenskar så bestämde sig några karaktärer för att sätta fart på fötterna. Det var Lisa och Oyabun, båda nu döda, men jag tror att Lisa levde ända tills för några dagar sen på den plats som nu växer upp.

Lisa och Oyabun hade länge vandrat runt och kartlagt kustområdet. De hade just samlat på sig en anselig mängd morötter och satte iväg västerut så gott de kunde genom öknen. De hade hört talas om en oas som skulle ligga mitt inne i öknen och omfatta flera platser. Alla turkar var inte alltid osamarbetsvilliga. Med sig på vandringen fick de ett par karaktärer till och mitt ute i öknen hittade de ytterligare en som vandrat runt lite vilset. Yam yam tror jag det var, och han lever fortfarande så spelaren kanske kan bekräfta det.

Väl framme i Oasen så stannade vandringsgänget ett bra tag. Det föddes en hel del nya karaktärer och man samlade mat för att åtminstone kunna korsa ett lika stort ökenpart till. När vandringen fortsatte så visade det sig att önen var något mindre på andra sidan. De hamnade dock i ett slättlandskap helt utan vettiga möjligheter att få tag på ny mat, tills de hittade en liten minioas.

Här stannade vandringen upp återigen under lång tid. Många övergav de ursprungliga idéerna om att inte bära på massa onödig bråte, och jakten satte fart ordentligt. Det tillverkades benknivar, eldgropar och bagh-nakher av glatta livet. Många nya föddes och många nya och gamla dog. En del blev ihjälslagna och mycket mat samlades innan vandringen fortsatte. Först genom mer slättlandskap innan man nådde slättland igen och till slut kusten. Detta visade sig dock vara mer en stor vik av havet än den riktiga västkusten av kontineten. Vandringen fortsatte utmed kusten mot nordväst nu tills man hittade delning av vägarna och blev sugna på att utforska mer. Några hittade kol, andra en plats med malm, kalksten och sten. Här stannade vandringen även om utforskare letat runt efter trä. Några har nog aldrig hittat till platsen de flesta stannat på. Någon verkar ha fortsatt mot norr. Några nyfödda svenskar spawnade pga svenska båtar som besökt västkusten har hittat till den nya boplatsen genom att gå österut. Speciellt en Galleon vid namn Storbåten verkar ha hjälpt bosättningen genom att hjälpa newspawnade svenskar att komma igång. Andra nyspawnade svenskar har fått hjälp av folk som pratar esperanto.

Jag tror och hoppas detta kan bli en ny och spännande del av den svenska Cantrvärlden. Esperanto talas i närheten och intressanta kontakter kan nog uppstå, och nyligen kom en vilsen engelsk svävare på besök. Det finns gott om djur att hålla stågna och kontakterna med den gamla världen är i stort sett helt brutna. Ingen karaktär tror jag skulle försöka sig på att via den turkiska kusten ta sig tillbaka. Det finns inga bra kartor om hur man tagit sig dit, varken de som fötts via båtfararna eller de som vandrat från turkkusten. Alla andra större svenska bosättningar jag känner till tror jag i alla fall har en känsla för hur de ligger i förhållnade till ursprungsöarna, och har en möjlighet att få kontakt med moderlandet igen.
/SCUBA

-------------------------------------------------------

<Nick> I have enjoyed some of your forum posts which is rare.
Nggh
Posts: 23
Joined: Thu Nov 17, 2005 9:30 am

Postby Nggh » Thu Jan 11, 2007 5:04 pm

Kom på ett par till saker:

-Bengt-Åke i Sserperia-skogen som låste in folk. Vet att jag hade nån karaktär i närheten just då, och det blev ett väldigt ståhej. Tror väl nog det hela tog slut, men först efter han hade dödat en hel hög med människor. Intet ont anande karaktärer som blev insläpade i hans hus... :cry:

-Durra-folket på Szyjanien (stavning?). Ett bra tag sen de var som störst, men minns att de sprang runt och var allmänt skumma. Nån som minns mer?

-Vet även att det var ett annat mer våldsamt gäng på samma ö (vargpacket, vargbröderna?) som mer eller mindre slaktade allt i deras vägar. Sen tog det plötsligt slut, eller vad? Någon som kommer ihåg mer?

Kom igen gott folk, mer måste väl ha hänt i svenska Cantr!
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Fri Jan 12, 2007 1:06 pm

Nggh wrote:-Vet även att det var ett annat mer våldsamt gäng på samma ö (vargpacket, vargbröderna?) som mer eller mindre slaktade allt i deras vägar. Sen tog det plötsligt slut, eller vad? Någon som kommer ihåg mer?


- Har haft två karaktärer vid skiljda tillfällen i Vargbröderna. Tror dock att Vargbröderna som organisation är utdött. Men har via andra karaktärer stött på före detta medlemmar som fortfarande lever.

- Durrafolket är väl egentligen bara lite skumma. Våldsamma vet jag inte däremot.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Fri Jan 12, 2007 1:20 pm

Nggh wrote:-Bengt-Åke i Sserperia-skogen som låste in folk. Vet att jag hade nån karaktär i närheten just då, och det blev ett väldigt ståhej. Tror väl nog det hela tog slut, men först efter han hade dödat en hel hög med människor. Intet ont anande karaktärer som blev insläpade i hans hus... :cry:


Hade en karaktär som föddes där under det hela. Pratade med Bengt-Åke. Men blev inte indragen. Hade väl turen att han hade fullt upp med dom han hade inlåsta.
Nggh
Posts: 23
Joined: Thu Nov 17, 2005 9:30 am

Postby Nggh » Tue Jan 16, 2007 3:18 pm

Under tiden jag har spelat har jag med mina karaktärer stött på en handfull byar som beskattar, och nästan lika många som förbjuder att man gräver efter en viss sak. Det som får mig att höja ögonbrynen rejält är hur otroligt upprörda vissa karaktärer (spelare?) blir något är förbjudet att gräva efter - eller gud förjude: att resursen är belagd med skatt!

På kol&olje-ön bodde för länge sen några konstiga typer som dyrkade guden Odue (??). Dom hade någon form av skatt, men folk blev så otroligt förolämpade av detta att dom kom och kidnappade en av dem. :lol: Vad som hände sen vet jag inte...

En händelse nyligen - i en rätt välbefolkad by - så vägrade några handla av rena principskäl för att det fanns skatt där. Nästan skrattretande :roll:
Eldania
Posts: 38
Joined: Mon Jan 08, 2007 11:17 pm

Postby Eldania » Tue Jan 16, 2007 3:27 pm

Nggh wrote:En händelse nyligen - i en rätt välbefolkad by - så vägrade några handla av rena principskäl för att det fanns skatt där. Nästan skrattretande :roll:


Kan det möjligts vara där en av mina karaktärer är för tillfället för att samla på sig lite mat. :? där var det några som ville gräva en resurs men var väldigt hög skatt.
User avatar
SCUBA
Posts: 379
Joined: Sun Jan 08, 2006 9:43 pm
Location: Västerlösa, Sweden

Postby SCUBA » Tue Jan 16, 2007 5:12 pm

Nggh wrote:
På kol&olje-ön bodde för länge sen några konstiga typer som dyrkade guden Odue (??). Dom hade någon form av skatt, men folk blev så otroligt förolämpade av detta att dom kom och kidnappade en av dem. :lol: Vad som hände sen vet jag inte...


Jag är också nyfiken på vad som hände med Greger. Asull som fortfarande finns där i Odûe lever men verkar ha tappat all självkänsla utan Greger. Jag tror att kidnappara, och eventuellt Greger själv är upphovet till alla som lever i Godahoppsområdet. Sentida besökare har väl ochså bidragit, men grunden tror jag lades av kidnapparna. I alla fall så var Einar Skallagrim som lever på Godahoppsstranden med och byggde båten Röde Orm som kidnappningen skedde med. Röde Orm förresten, har jag sett nyligen på Bumerangön.
/SCUBA



-------------------------------------------------------



<Nick> I have enjoyed some of your forum posts which is rare.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Tue Jan 16, 2007 10:59 pm

Nggh wrote:En händelse nyligen - i en rätt välbefolkad by - så vägrade några handla av rena principskäl för att det fanns skatt där. Nästan skrattretande :roll:


Jag vet vilken plats och vilken resurs det handlade om (om det är den händelsen jag tänker på). Har/hade en karaktär där. Skatten på olika platser är faktiskt rätt så skiftande. Allt från det lägsta jag sett på 2% till den högsta på 25%. Frågan är ju bara var man skulle dra gränsen för humant (om man var en karaktär).

Men det kommer ju alltid finnas karaktärer som vägrar betala skatt lika mycket som det finns "riktiga" människor som vägrar betala skatt.

Karaktärerna i spelet löser ju deras ovilja till att betala skatt på olika sätt. En kanske inte vill samla för att skatten finns där, en annan vill helt enkelt inte vara på platsen inte ens handla för att dom har skatt medans den tredje samlar och sedan tar en "spring nota". Men de flesta karaktärer brukar acceptera det hela och betala den skatt som finns på den platsen. Skatt i någon form har nog kommit för att stanna på dom svenska öarna. Och det kommer ju troligen alltid finnas karaktärer som inte tycker om skatterna som finns på olika varor.
User avatar
Vindalf
Posts: 31
Joined: Tue Jan 24, 2006 3:18 pm
Location: Arboga, SE

Postby Vindalf » Thu Jan 18, 2007 8:03 am

Nggh wrote:Det som får mig att höja ögonbrynen rejält är hur otroligt upprörda vissa karaktärer (spelare?) blir [av] att resursen är belagd med skatt!
Du ska inte blanda ihop spelare och roll. Att en rollperson blir upprörd över (hög) skatt kanske bara är gott rollspel. Själv har jag rollpersoner som befinner sig i båda ändarna av sådan skatt, och de agerar, naturligtvis, helt olika.

Sedan skulle även jag gärna vilja veta hur det gick för "dom andra" på Den Långa Vandringen Västerut, för min rollperson kom ifrån dom, och fortsätter nu på egen hand. Men går det att göra utan att bryta mot Huvudregeln?

/Vindalf
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Thu Jan 18, 2007 4:44 pm

Jag vet inte, huvudregeln är ju lite grumlig... Det har ju gått mer än dom 4 dagarna men det är ju fortfarande en pågående händelse som din karaktär inte vet så mycket om. Själv har jag inget emot att prata om det då det har gått så lång tid. Men som sagt så är huvudregeln lite svår tolkad och väljer då att vänta.

Kanske kan någon i PD('bear' kanske?) svara på om det faller utanför eller innanför gränsen för CRB.
Bear
Posts: 1772
Joined: Fri Feb 13, 2004 7:39 pm
Location: Sweden

Postby Bear » Thu Jan 18, 2007 5:50 pm

Svårt att säga, jag känner inte till något om det själv.
Du kan väl PM:a mig om vad det handlar om så får vi se.

Pågående speciella aktiviterer/händelser bör dock som sagt inte diskuteras.

Den svenska delen är ju fortfarande relativt liten och många spelare har ett större antal karaktärer där vilket ju gör att det mesta blir känt i alla fall vad jag förstår.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Thu Jan 18, 2007 6:23 pm

Har skickat ett.

Spelar du inte mycket på dom svenska öarna Bear? Det låter nästan så... Iallafall så vet väl dom flesta spelare om saker och ting i den svenska "världen" även fast den svenska världen inte är så liten längre med tanke på den utspridning som blivit.
Bear
Posts: 1772
Joined: Fri Feb 13, 2004 7:39 pm
Location: Sweden

Postby Bear » Thu Jan 18, 2007 7:57 pm

Nej, jag har de flesta karaktärerna i engelska delen, och så en tysk stackare....på uppdrag i holländska delen.

Ang Vindalfs fråga tycker jag nog personligen att spelet vinner på att denna typ av informatiom förmedlas IG, men en kortfattad sammanfattning gör nog ingen skada, pm:ar dig om det.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Thu Jan 18, 2007 9:44 pm

Bear wrote:Ang Vindalfs fråga tycker jag nog personligen att spelet vinner på att denna typ av informatiom förmedlas IG, men en kortfattad sammanfattning gör nog ingen skada.


Såg det som en gråzon då Vindalf som spelare får veta om saker IG som kan förändra ens syn på saker. Men här kommer mitt svar iallafall till dig Vindalf.

Vandringen västerut har stannat och bosatt sig i en frodig omgivning med alla viktigare resurser på nära avstånd. Och bosättningen i sig frodas och mår bra.

Return to “Svenska spelare (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest