Fler svenska spelare!

Out-of-character diskussionsforum för Svenska spelare

Moderators: Public Relations Department, Players Department

User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Fler svenska spelare!

Postby Liljum » Sun Oct 29, 2006 5:51 pm

De senaste två-tre veckorna har jag fått in två svenska spelare till. Det är ju inte mycket.

Så, vad skall vi göra för att få in massorna? Iallafall bra RP spelare. Det finns ju flertalet rollspels föreningar i sverige. Kanske skulle man försöka få in sådana in i Cantr? Känner till en förening som jag skall försöka bearbeta. :wink:

Har ni några fler idéer? Visst vore det roligare att få in fler spelare och mer aktivitet till dom svenska öarna? Så ett kraft tag där vi alla svenskar gör något för att få in fler spelare vore väl bra?
Frejan
Posts: 82
Joined: Fri Nov 26, 2004 10:07 pm
Location: Sweden

Postby Frejan » Sun Oct 29, 2006 6:02 pm

Bra jobbat.
Hoppas bara att dom dyker upp där mina gubbar finns. :wink:
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Thu Mar 01, 2007 8:12 am

Några bra idéer på att få in fler svenska spelare? Vi är 40 eller strax över 40 spelare hela tiden och varit så sedan jag började spela Cantr (förutom under sommartid då vi var färre). Jag var precis inne på statestiksidorna och många ökar i antalet. Vad gör dom för att få fler spelare till sig? Sverige har ju ändå nästan 9 miljoner invånare (plus dom norska och danska) så 40 personer är ju ingenting. Det måste ju finnas fler som kan komma att tycka Cantr är roligt. Som det är nu är vi 0,00044% utav den svenska befolkningen som är representerade i Cantr. Vi borde väl iallafall lätt kunna fördubbla antalet spelare. Det är ju inte många av oss svenskar som är aktiva här på forumet men vi skulle ju iallafall kunna få igång den första dominobrickan.

Har sett lite reklam om Cantr på olika svenska rollspelssiter och det verkar ju inte ha funkat. Kanske skall man gå ut med IRL reklam? Sätta upp lite lappar i sitt gamla gymnasium, lappar på offentliga annonsplatser som annonstavlor vid affärer.? Fast risken med det är att vi troligen får in många dåliga rollspelare som tror att allt med Cantr handlar om att döda och att skaffa sig makt så fort som möjligt. Men en viss skara utav dom kan troligen vara bra rollspelare och även stanna kvar.

Cantr är ju uppbyggt så att dom som tror att Cantr är något i stil med Battlefield snart lämnar spelet och kvar är dom som tycker Cantr är roligt eller normalt annars spelar rollspel och stannar kvar för Cantr's RP. Själv har jag aldrig stött på ett annat RP-spel där IRL diskussitioner inte tillåts vilket har lett till en oavbrutet rollspelande, med magin runt det hela obruten.

Så kom med idéer på hur vi skall få in fler spelare. Ni vill nog lika mycket som jag att fler svenska spelare kom till Cantr så vi får högre aktivitet och större personalitets skillnader i Cantr.

Jag skall kolla med reklamavdelningen på Cantr och se om dom har något bra material som jag kan sätta upp på mitt jobb där det passerar mycket folk.
Nggh
Posts: 23
Joined: Thu Nov 17, 2005 9:30 am

Postby Nggh » Fri Mar 02, 2007 10:34 am

Ett annat (större?) problem verkar få spelare att stanna. Lyckades övertala en gammal kompis om att börja spela och han tyckte det var rätt kul, och han rollspelade på rätt bra också... Men så tröttnade han efter ett tag, och jag frågade varför. "Det händer ju inget..." var hans svar.
Helt riktigt, det händer inget. Ibland. På vissa ställen. Karaktärer står bara och maler på med sina projekt i all evighet och rollspelar inte för fem öre.
Personligen tror jag ju mer folk engagerar sig att agera/hitta på saker med sina karaktärer, desto mer kommer andra svara på det genom att göra samma sak. Lite kedjereaktion...

Så alltså, förutom att få nya spelare hit så behöver vi få de spelarna som är här (och de nya som kommer till) att stanna. I min tråd "Händelser, företeelser och annat kul inom svenska delen" finns det en hel del roliga händelser listade - sådant som får en att vilja fortsätta spela!
Frågan är om vi här på forumet inte skulle börja dela ut pris eller något till månadens händelse/företeelse/organisation/whatever. :D För att folk ska bli uppmärksammade på att det faktiskt sker en hel del saker i den svenska delen! (Även sådant som kan vara negativt för vissa karaktärer...)

Nåväl, färdigsvamlat för nu. 8)
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Fri Mar 02, 2007 4:21 pm

Jo, det har du ju mycket rätt i. Man skulle ju faktiskt kunna ha något sådan forum länk med månadens något. Men hur skulle det funka. Sedan kan man ju inte berätta för mycket så inga CRB's görs. Och på en månad är sällan hela händelser avslutade. Fast å andra sidan så är vi få spelare och dom flesta vet ju ganska mycket om vad som sker på olika ställen.

Dom två som jag fick till att spela Cantr (se första inlägget), så spelar dom fortfarande båda två. Den ena med sömniga och dåligt rollspelade karaktärer och den andre som är aktiv och med högre rollspelsanda än vad jag förväntat.

Båda tycker Cantr är roligt att spela men den mindre aktive spelaren är upptagen med att spela Battlefield 2145 (eller vilket årtal det nu var?). Hade säkert suttit fast i det jag med mellan Cantr timmarna om jag inte hade haft en så kass dator som jag har för tillfället.

Men jag tror mycket av det att det inte händer så mycket längre i Cantr, förutom alla nyfödda som stjäl och springer iväg, är att dom svenska samhällen är bättre utrustade och organiserade än vad dom har varit tidigare då när alla dom olika "underliga" organisationerna fanns. Visst finns det underliga organisationer nu med men inte lika aggresiva. Och det kan ha mycket med påföljderna från det att man inte får dö innan karaktären är 25, för då låses den karaktärplatsen tills karaktären skulle ha varit 25. Kan vara så att många spelare fegar för att kunna använda alla sina möjliga karaktärer.

Det finns oändliga möjligheter för att få lite spänning i Cantr. Jag skulle gärna vilja räkna upp olika varianter som skulle kunna ske, men då blir IC aggerande påverkat av OOC kunskap. Eller så ger jag ut IC information OOC som kan vara en CRB. Nu blev det många förkortningar där... :D
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Fri Mar 02, 2007 5:37 pm

Det går ju faktiskt ha en forum tråd där man lyfter fram riktigt bra rollspelade karaktärer i så lite information som möjligt. Detta för att inte lämna för mycket IC information som kan innebära en CRB.

Som kanske "Egon" i "Träsket". (jag har använt figurerade namn för att visa vad jag menar.
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Thu Mar 08, 2007 5:29 pm

Nu har jag i sammarbete med reklamavdelningen arbetat fram en reklam lapp som ser bra ut är lätt läst och har bra färger för att kunna sättas upp på annonstavlor.

Skicka mig ett PM med email så kan du få en kopia att sätta upp någonstanns .
User avatar
Vindalf
Posts: 31
Joined: Tue Jan 24, 2006 3:18 pm
Location: Arboga, SE

Postby Vindalf » Fri Mar 09, 2007 1:44 pm

Man skulle kunna kalla mig lajvare, för det är det slags rollspel jag mest sysslar med, även om jag spelat rätt mycket bords-rollspel innan jag började med lajv. Och jag tror att just lajvare skulle kunna attreheras av det lugna tempot och frånvaron av OOC-snack i Cantr. Dessutom går det att spela utan bredband - en uppringd lina räcker faktiskt.

Men jag har dragit mig för att rekommendera spelet till mina kompisar pga problemet med serverns svarstider. Av två orsaker: dels vill jag inte få dåligt rykte hos dom för att jag rekommenderar sunk-spel, dels vill jag inte att dom ska ta upp värdefull server-prestanda. Är det någon som vet om man lokaliserat problemet och åtgärdat det, eller bara blivit bättre av sig självt?

Och det här med en affisch är väl bra, men jag skulle vilja ha en reklamsida för Cantr på webben. På svenska, och med lite mer information om vad man kan förvänta sig än man får i wikin. Då skulle jag kunna be mina lajvar-kompisar (som alltså inte bor på samma ställe som jag) att titta på den och kanske pröva på. Men ännu är tröskeln så hög att jag inte gärna rekommenderar Cantr.

mvh
/Vindalf
User avatar
Liljum
Posts: 410
Joined: Thu Mar 02, 2006 3:26 pm
Location: Sweden

Postby Liljum » Fri Mar 09, 2007 8:37 pm

Hade du tänkt en sida där man kan läsa mer om Cantr? Där har vi ju Wiki. Fast fortfarande inte helt översatt, hade börjat med det i sommras men har inte riktigt hunnit fortsätta.

Att Cantr är segt lider vi alla utav och jag tror ProgD gör vad dom kan för att lösa problemen. Vad jag vet så var antalet spelande personer i Cantr fler när jag började här. Och då är ändå spelet segare nu än när jag började spela.

Vad jag tror skulle behövas är en ordentlig granskning utav programkoden och snabba upp det. Ett i huvudsak textbaserat spel skall ju inte vara mer trögläst än ett i huvudsak grafiskt spel är. Har spelat ett grafiskt spel där det är fler händelser och spelare online samtidigt och det går ändå snabbt som blixten.

Return to “Svenska spelare (Swedish)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest