Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Buiten-karakter discussielijst voor Nederlandstalige spelers.

Moderators: Public Relations Department, Players Department

User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Jos Elkink » Wed Mar 09, 2016 11:44 am

Wat voor websites zouden het beste zijn om goede Nederlandse spelers aan te trekken? :)

We adverteren vooral op online games sites, maar dan heb je spelers die meer grafisch etc. verwachten. Misschien beter om juist mensen te bereiken die geinteresseerd zijn in politiek, etc.

Is NU.nl een goede site, bijvoorbeeld, om een keer te adverteren bij wijze van proef? Of wat voor sites gaan jullie vaak naar toe?
User avatar
Bmot
Game Mechanics Chair / HR/PD Member
Posts: 2631
Joined: Sat Jun 30, 2012 3:59 pm
Location: The Hague - Netherlands

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Bmot » Wed Mar 09, 2016 3:54 pm

Reddit kan interessant zijn, als je de goede subreddits uitkiest (ook evt. voor niet alleen Nederland).

Daarnaast kan ik het niet zo goed zeggen, kom eigenlijk bijna niet op Nederlandse websites.
Richard Dawkins wrote:We privileged few, who won the lottery of birth against all odds, how dare we whine at our inevitable return to that prior state from which the vast majority have never stirred?
User avatar
Tiamo
Posts: 1261
Joined: Fri Feb 01, 2008 2:22 pm

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Tiamo » Wed Mar 09, 2016 7:54 pm

Nu.nl is een serieuze nieuwssite. Niet voor een jonger of (rollen)spelgericht publiek, wel veel bezoekers.
Ik denk dat je meer kans hebt bij een publiek dat sowieso al interesse heeft in spellen en zijn/haar fantasie gebruikt, ook niet online. LARP (live action role playing), fantasy rollenspellen om de tafel (D&D), bezoekers van Fantasy evenementen (Elfië, Castlefest), Weerwolvers (Weerwolven van Wakkerdam, op dit forum bekend als Mafia), misschien ook andere bordspelers.

Ducosim (www.ducosim.nl) is de landelijke spellenvereniging. Zij hebben op hun site links naar lokale spelgroepen van allerlei pluimage. Helaas is hun site niet veel bezocht omdat er niets te doen is, maar het kan een beginpunt zijn voor informatie.
De sites van de grootste fantasy-evenementen (2x Elfië, Castlefest) bieden misschien ook mogelijkheden. Een groot deel van het publiek (loopt in de tienduizenden!) komt verkleed naar de evenementen.

Maar ik denk dat reclame niet erg veel zin heeft op het moment. De nederlandstalige taalgroep ligt helemaal op zijn gat. Er is helemaal geen actie meer, niemand neemt nog enig initiatief of probeert zelfs maar actief te rollenspelen (ook mijn personages niet :oops: ). Dat leidt onvermijdelijk tot teleurstelling voor nieuwe spelers. De engelstalige taalgroep doet het wat dat betreft 100% beter.
I think ...
User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Jos Elkink » Thu Mar 10, 2016 2:09 am

Tiamo wrote:Maar ik denk dat reclame niet erg veel zin heeft op het moment. De nederlandstalige taalgroep ligt helemaal op zijn gat. Er is helemaal geen actie meer ...


Ja, maar dat is nu precies het probleem, niet? :) Als we veel nieuwe spelers komen, is er ook weer meer leven in de brouwerij.

Ik heb nu 1 nieuw Nederlandstalig karakter en het is inderdaad dodelijk saai :-) ...
Passcall
Posts: 32
Joined: Sat Dec 22, 2007 10:02 am
Location: Helmond, The Netherlands

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Passcall » Fri Mar 11, 2016 7:36 am

Ik denk persoonlijk dat met de huidige Nederlandstalige karakters het echt geen zin heeft om nieuwe spelers aan te trekken. Met alle respect, maar de Nederlandstalige karakters zijn nagenoeg allemaal dodelijk saai :-( Het grootste deel zijn stille, zwijgzame werkpaarden.. Gelukkig zijn er een klein aantal uitzonderingen op de regel.

Ik weet bijna zeker dat nieuwe spelers meteen zo'n slecht beeld krijgen van het spel dat ze afhaken.

Ik vrees dat de Nederlandstalige comunity een beetje in een vicieuze cirkel is beland.. Het is voor mij in ieder geval de reden geweest om al m'n Nederlandstalige karakters, op 2 na, uit te hongeren. Er was gewoon écht niks mee te beleven. De engelstalige karakters zijn veel leuker.
User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Jos Elkink » Sat Mar 12, 2016 1:09 am

Maar wacht even, als we het daar nu alle drie over eens zijn, kunnen we dan niet leukere Nederlandse karakters spelen? :)

Als je al bij voorbaat opgeeft, schiet het niet op, natuurlijk.
User avatar
Tiamo
Posts: 1261
Joined: Fri Feb 01, 2008 2:22 pm

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Tiamo » Sat Mar 12, 2016 9:43 am

Mijn personages hebben altijd allerlei doelstellingen gehad en initiatieven ontplooid, zijn altijd 'ergens' mee bezig. Nog steeds, al is daar minder van te merken omdat de nederlandstalige dorpjes steeds kleiner worden. Ik ben Cantr gaan spelen vanwege het samenlevings-aspect.
Maar 'gezellige' of 'inspirerende' personages zijn niet mijn ding. 'Leukere' karakters spelen kan ik simpelweg niet.
I think ...
User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Jos Elkink » Sat Mar 12, 2016 10:05 am

Wat bedoel je precies met het "samenlevings-aspects"?

Ik speel Cantr vooral om politieke figures, militairen, of handelaren te kunnen spelen - "gezellige" of "romantische" karakters etc. vind ik weinig aan. En dorpen waar iedereen gewoon gezellig samenwerkt voor het algemeen belang vind ik wel erg saai - en dat is helaas de norm in Cantr.
User avatar
Tiamo
Posts: 1261
Joined: Fri Feb 01, 2008 2:22 pm

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Tiamo » Sat Mar 12, 2016 11:22 am

Wat ik bedoel is hoe mensen zich organiseren als je ze bij elkaar zet. Samenwerken maar ook concurreren, regels die worden verzonnen, gewoontes die ontstaan, verantwoordelijkheden en hoe ze eventueel overgedragen worden, ambities die worden nagestreefd en idealiter ook structuren die ontstaan binnen het geheel (denk aan families, bedrijven, bendes, een elite).
I think ...
User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Jos Elkink » Sun Mar 13, 2016 2:04 am

Ah, ja, daar speel ik dus inderdaad ook voor! :)
User avatar
Tiamo
Posts: 1261
Joined: Fri Feb 01, 2008 2:22 pm

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Tiamo » Sun Mar 13, 2016 11:58 am

Jos Elkink wrote:Tsja, ik blijf denken dat de beste oplossing is om zoveel mogelijk nieuwe spelers te werven :-) ... Dan worden de steden wat groter en komt er vanzelf meer communicatie en meer interessante interactie.

Een beetje een kip en ei-probleem dus.

Ik denk dat er sprake is van een soort 'kritische massa' wat aantal spelers in een taalgroep betreft.
Door de Capital Rule en de huidige interpretatie daarvan wordt de omvang van dorpen voor kleine taalgroepen heel sterk beperkt; meer dan één personage per speler kan/mag niet actief aan het dorp bijdragen. Als het om contact tussen dorpen gaat zijn nog meer spelers nodig: de reiziger moet in alle betrokken dorpen geen actieve rol spelen als inwoner. Verder wil je als speler uiteraard ook niet steeds met personages van precies dezelfde andere spelers te maken hebben, er moet wat variatie zijn om het interessant te houden.
Mijn inschatting is dat er minimaal 20 tot 25 actieve spelers in een taalgroep moeten zijn om deze aan de gang te houden. Daar zitten we op het moment heel ver vandaan. Alleen reclame gaat dat niet oplossen, tenzij je een hele schoolklas of studiegroep in één keer weet te strikken.

Is er in de portugese taalgroep niet een hele grote bron van nieuwe spelers omdat Cantr onderdeel is van het een of andere educatieve programma? Zoiets zou een enorme stimulans zijn.
I think ...
User avatar
Bmot
Game Mechanics Chair / HR/PD Member
Posts: 2631
Joined: Sat Jun 30, 2012 3:59 pm
Location: The Hague - Netherlands

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Bmot » Sun Mar 13, 2016 12:42 pm

Tiamo wrote:Is er in de portugese taalgroep niet een hele grote bron van nieuwe spelers omdat Cantr onderdeel is van het een of andere educatieve programma? Zoiets zou een enorme stimulans zijn.


Ik dacht dat ze daar van een populaire game-website afkwamen, en dat de meesten ook weer weg zijn zodra ze merken dat dit een langzame, text-based game is?
Richard Dawkins wrote:We privileged few, who won the lottery of birth against all odds, how dare we whine at our inevitable return to that prior state from which the vast majority have never stirred?
User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Jos Elkink » Mon Mar 14, 2016 4:21 pm

De Portugezen doen het ook niet zo heel goed, want ze trekken wel veel spelers aan, maar die blijven niet. Dus die komen duidelijk met de verkeerde verwachtingen.

Ik zie je punt re. minimum aantal spelers. Ik zal het er met de PD ook nog even over hebben. Maar ja, als we op grond daarvan niet werven, komen we er dus nooit - en het is in die zin geen uniek probleem voor de Nederlandse zone. En het is eerder gelukt, toch - de Nederlandse zone is ooit wel leuk geweest. En de Polen is het ook gelukt over zo'n beginpunt heen te komen (lang geleden).
Passcall
Posts: 32
Joined: Sat Dec 22, 2007 10:02 am
Location: Helmond, The Netherlands

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Passcall » Wed Mar 16, 2016 5:42 am

Jos Elkink wrote:Maar wacht even, als we het daar nu alle drie over eens zijn, kunnen we dan niet leukere Nederlandse karakters spelen? :)

Als je al bij voorbaat opgeeft, schiet het niet op, natuurlijk.


Ik geef niet bij voorbaat op, ik heb immers nog steeds Nederlandse karakters! :-) het is alleen lastig proberem als je heel enthousiast bent en vervolgens niemand op je reageert, dat is zwaar demotiverend.

Maargoed. Waar vind je Nederlandse spelers..? Wellicht is Facebook een optie? Of iets met een universiteit die zich richt op de samenleving op politiek? (Universiteit Utrecht?)
User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Re: Websites waar Nederlandse spelers te vinden zijn

Postby Jos Elkink » Wed Mar 16, 2016 6:32 am

Universiteit is een interessant idee. Hoe zou je die bereiken?

Misschien studentenverenigingen van bepaalde disciplines (geschiedenis, politicology, anthropology, sociology, etc.) aanschrijven en vragen of er een kleine advertentie in het verenigingsblaadje of nieuwsbrief of zo zou mogen worden geplaatst?

Return to “Nederlandse Spelers (Dutch)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest