Hoe is het nu in NL Cantr?

Buiten-karakter discussielijst voor Nederlandstalige spelers.

Moderators: Public Relations Department, Players Department

Avathar
Posts: 71
Joined: Fri Feb 25, 2005 7:04 pm

Postby Avathar » Sun Jan 14, 2007 12:27 pm

Tja...ik heb geen character die zulk gedrag zou vertonen. En er is een klein probleem....tijdens de tijd van de VOC gingen ze gewoon alle herbergen langs en huizen waar criminele jongens gevangen zaten langs om een nieuwe bemanning te krijgen. Verder plukte ze de arme sloebers van straat of melde de arme mensen zich zelf aan voor het loon dat ze kregen.

Maar in Cantr heb je niet echt zoiets als arm en rijk. natuurlijk heb je wel mensen die veel goederenen hebben en mensen met minder. Maar dat ligt er dan vaak aan hoe actief ze zijn.

En waarom zou je als schipper inactieve mensen dwingen om aan boord te gaan. Als ze toch niet gaan werken en alleen maar eten moeten hebben als je ze in leven wilt houden....en anders krijg je een lijk aan boord.
Schaduwen zijn er om in te wandelen
XBL
Posts: 450
Joined: Sun Aug 31, 2003 6:10 pm
Location: Castricum, the Netherlands
Contact:

Postby XBL » Sun Jan 14, 2007 1:48 pm

Dat is het probleem omdat het leven niet veel waard is in Cantr. Je kan characters die heel belangrijk zijn kidnappen en laten werken onder drijging van dood (en misschien met het vooruitzicht dat ze weer ergens vrij worden gelaten). Dat soort characters willen vaak niet dood (nuja, het is eerder de speler die heel graag de characters wilt door spelen), terwijl characters die niets doen of slechts maar iets heel kleins en onbelangrijks geen waarde hechten aan hun leven (opnieuw: het is eigenlijk de speler die te veel invloed op het character heeft).

Jochem
Avathar
Posts: 71
Joined: Fri Feb 25, 2005 7:04 pm

Postby Avathar » Fri Jan 19, 2007 11:35 am

Even iets heel anders. kan iemand van jullie een schatting maken van hoeveel nederlandse characters rondlopen op het duitse eiland?

En hoe groot de kans is dat je daar terecht komt t.o.v het nederlandse eiland?
Schaduwen zijn er om in te wandelen
User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Postby Jos Elkink » Fri Jan 19, 2007 7:21 pm

Avathar wrote:Even iets heel anders. kan iemand van jullie een schatting maken van hoeveel nederlandse characters rondlopen op het duitse eiland?


45

Avathar wrote:En hoe groot de kans is dat je daar terecht komt t.o.v het nederlandse eiland?


Er zijn 50 characters op het Nederlandse eiland, maar net een tikkeltje meer geconcentreerd, dus de kans is ietsje minder dan 45/95*100% dat je op het Duitse eiland terechtkomt.
User avatar
T-shirt
Posts: 493
Joined: Wed Mar 30, 2005 6:25 pm
Location: NL

Postby T-shirt » Fri Jan 19, 2007 7:49 pm

Waardeloos!
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana. - G. Marx
User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Postby Jos Elkink » Fri Jan 19, 2007 10:01 pm

Want? Het is juist wel interessant hoe het zich ontwikkeld, toch? Met een nieuw dorp dat nadrukkelijk Nederlands probeert te zijn, etc. Van de nieuw spawns die ik heb in de laatste maand of zo zijn er drie op dat eiland terechtgekomen en het spel is heel anders dan op het andere eiland, wat een leuk effect is. Alles hetzelfde is zo saai ...
Avathar
Posts: 71
Joined: Fri Feb 25, 2005 7:04 pm

Postby Avathar » Sat Jan 20, 2007 6:31 am

Hmmm.....ik vind het niet waardeloos maar het is ook niet iets waar ik heel blij mee ben. Ik vind het leuk om een character daar te hebben om mee te helpen met het stichten van nederlandse dorpen enzo...

Maar, ik weet dat ik zo niet moet denken, mijn spawn zijn vaak op het duitse eiland als ik in mijn gedachten eigenlijk op het Nederlandse eiland wil belanden....maarja...ik kan er weinig aan doen. Dus als ik weer daar beland dan speel ik daar.
Schaduwen zijn er om in te wandelen
User avatar
T-shirt
Posts: 493
Joined: Wed Mar 30, 2005 6:25 pm
Location: NL

Postby T-shirt » Sat Jan 20, 2007 7:53 am

Ik vind het leuk om met een karakter interactie te kunnen hebben met andere karakters. Met karakters die je niet kunt verstaan, wordt het spel zo gehandicapt en geforceerd. Geen hol meer aan. Karakters van mij die op het Duitse eiland spawnen laat ik (CRB) kennisnemen van het feit dat er een eiland is waar mensen meer Nederlands spreken en laat ik vervolgens emigreren als dat lukt. Als dat niet lukt is verhongering ook altijd nog een optie.
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana. - G. Marx
User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Postby Jos Elkink » Sat Jan 20, 2007 1:43 pm

Ja, dat is echt een goede houding om een leuk rollenspel te krijgen .....

Ik heb verscheidene karakters op het Spaans/Duitse eiland; ik doe geen moeite Spaans te volgen of Duits; en al m'n karakters hebben best veel interactie. Er zijn inmiddels genoeg Nederlanders op dat eiland om wel degelijk leuke interactie te hebben.
User avatar
T-shirt
Posts: 493
Joined: Wed Mar 30, 2005 6:25 pm
Location: NL

Postby T-shirt » Sat Jan 20, 2007 2:24 pm

Ik vind het raar om met mijn karakter niet te kunnen reageren op Duitse en Spaanse karakters. Maar dat is de handicap van Cantr. Mijn karakters kunnen jaren met anderstaligen samenleven en die talen heel graag willen leren, maar de speler van die karakters kan en wil dat leerproces zelf niet bijhouden. Dus moeten de karakters wel negeren wat er anderstalig om hen heen gebeurt.
Soms wordt er tussen sterretjes in het Engels geschreven, maar meestal blijft dat ook in de eigen taal. Het is net of vier personen twee potjes schaak tegelijk aan het spelen zijn op één schaakbord; soms staan de stukken wat in de weg, maar meestal probeer je het spel van de ander zo goed mogelijk te negeren.
Niet hoe ik mij een roleplaying-spel voorstel.

Ik heb op het Duitstalige eiland wel eens geprobeerd om in het Engels te converseren met karakters die ik niet kan verstaan. Sommige spelers lieten hun karakters ook Engels spreken; dankbaar dat een mogelijkheid tot communicatie werd aangebroken, maar genoeg andere spelers lieten hun karakters in niet mis te verstane OOC berichten duidelijk maken dat alleen Engels gespawnden Engels mogen kunnen spreken. Zit wat in als je puriteins wilt spelen, maar gaat wel ten koste van het spelplezier. Tenzij je natuurlijk het voorgenoemde dubbel-schaakspel-op-één-bord niet erg vind.
Time flies like an arrow, fruit flies like a banana. - G. Marx
XBL
Posts: 450
Joined: Sun Aug 31, 2003 6:10 pm
Location: Castricum, the Netherlands
Contact:

Postby XBL » Sat Jan 20, 2007 3:29 pm

Ik vind het interessant om met anderstaligen te communiceren. Jammer genoeg zul je character zelden/nooit de andere taal leren, ondanks dat je er een behoorlijke tijd kan vertoeven. Simpelweg omdat de speler die taal niet gaat leren.

Zelf probeer ik emoties in het Engels te doen zodra er anderstaligen in de buurt actief zijn, dat maakt het veel interessanter en realistischer. Ik speel nu te kort met m'n nieuwe characters om te weten hoe goed handel bijv tussen de anderstaligen gaat. Iemand die daar meer ervaring mee heeft?
Pieter de Groote
Posts: 132
Joined: Mon Dec 13, 2004 11:12 am
Location: near the door

Postby Pieter de Groote » Sat Jan 20, 2007 9:34 pm

Mijn laatstgespawnde nederlandstalige karakter is op het spaans-duitse eiland ontstaan. Ze heeft een dag of 10 geprobeerd contact te maken, maar naast een paar slapers waren er alleen spaanstaligen. Er was geen eten en ze kreeg het niet voor elkaar contact te maken of eten te krijgen.
Naar een aangrenzende plaats gelopen, een kustplaats met hout. Hier weer geen contact, alleen spaanstaligen. Eén keer een nederlandstalige gezien, die kwam aan riep iets en vertrok weer.
Ze heeft dus vlees geroosterd om te overleven, zo snel het ging met de hand hout verzameld, in haar eentje een longboat in elkaar gezet en is uiteindelijk maar vertrokken met de boot.

Echt een enorme multi-culturele smeltkroes en heerlijke roleplaying ervaring dus.
User avatar
Jos Elkink
Founder Emeritus
Posts: 5711
Joined: Mon Jul 14, 2003 1:17 pm
Location: Dublin, Ireland
Contact:

Postby Jos Elkink » Sun Jan 21, 2007 12:04 am

Sommige mensen vinden weinig aan het tweetalige en zoeken vooral andere Nederlanders op in het spel; anderen vinden het juist leuk dat er die interactie tussen culturen en talen is in het spel ... Volgens mij is het huidige systeem meer leuk voor beide voorkeuren dan een systeem waarbij alleen de eersten hun gang kunnen gaan en dat laatste element dus ontbreekt.

Ik denk dat Cantr een van de weinige spellen is waar zo met taalgroepen om wordt gegaan, en volgens mij heeft dat wel wat en levert het leuke variatie in het spel. En veel spelers zijn het met me eens. We kunnen het nooit allemaal perfect voor iedereen maken ...
Avathar
Posts: 71
Joined: Fri Feb 25, 2005 7:04 pm

Postby Avathar » Sun Jan 21, 2007 2:18 pm

Is het misschien een idee om het een soort standaardregel te maken voor iedereen dat; als je merkt dat er anderstalige in je omgeving zijn. Je omschakelt van je eigen taal tussen de sterretjes naar engels.

Qua RP maakt het niet uit of iemand zegt:

*loopt naar ... en geeft ... een hand*

of

*walks to .... and shakes .... hand*

Zelfs als er al mensen zijn die slecht zijn in engels....zowel bij het begrijpen van wat er staat als bij het schrijven. Volgens mij kan tegenwoordige elke 'internetter' zich wel redelijk redden met engels.

en als je het als een soort standaarregel maakt of cantr-advies of hoe je het ook wilt noemen...het is niet verplicht. wat dat betreft is advies een beter woord dan regel.
Schaduwen zijn er om in te wandelen
XBL
Posts: 450
Joined: Sun Aug 31, 2003 6:10 pm
Location: Castricum, the Netherlands
Contact:

Postby XBL » Sun Jan 21, 2007 3:19 pm

Jep, ben ik het mee eens. Hoewel ik niet weet of het zal werken, ik kan me heel goed voorstellen dat het heel onwenselijk is omdat je op deze manier het spel toch minder meer-talig maakt. Basiskennis van Engels is op deze manier gewenst, i.t.t. de mogelijkheid helemaal geen kennis van Engels te hebben.

Return to “Nederlandse Spelers (Dutch)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest